Showing posts with label ελληνισμός. Show all posts
Showing posts with label ελληνισμός. Show all posts

Friday, 19 August 2022

🌺 Τι εστίν Έλλην;

Τι έστι Έλλην;

🌺 Πριν μερικά χρόνια, ο φίλος Πέτρος Πέτρου - που είναι γνήσιος και αφοσιωμένος διεθνιστής και κομμουνιστής με έμπρακτη ιστορία και συμμετοχή στους αγώνες - είχε γράψει ένα κείμενο με αναφορές στη βαθιά σοφία που ενυπάρχει σε επίπεδο υπαρξιακής εντελέχειας στους ιθαγενείς αυτόχθονες λαούς της Αμερικής. Είχε τίτλο:
🌺🔷🔹ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΙΝΔΙΑΝΟΙ ΕΜΟΙΑΖΑΝ ΣΕ ΠΟΛΛΑ... [1].

Του απάντησα με τις πιο κάτω σκέψεις γιατί και οι δικές μου προσωπικές, πολιτικές, και πνευματικές εμπειρίες με τους αυτόχθονες λαούς της Αμερικής μου επιβεβαίωσαν ΚΑΘΕ λέξη που είχε γράψει ο Πέτρος.

🔵 Η εσωτερική μου πάλη για τον αυτοκαθορισμό και την συνειδητοποίηση του ποιός είμαι - ένα βάσανο που διήρκεσε πολλές δεκαετίες - διήλθε του θέματος της εθνικής ταυτότητας μέσα από χίλιους λάθος δρόμους και πολλαπλά ναρκοπέδια. Η επαφή μου με τον ιθαγενή πολιτισμό στην Αμερική συνέβαλε θεραπευτικά στο να κλείσει αυτή η βασανιστική αναζήτηση και να μου δώσει καρπό: απαντήσεις που είναι έγκυρες. Σε εκείνους τους λαούς συνάντησα τους "δικούς μου" ανθρώπους, μέσα από την συγκυρία και συνταύτιση των ορισμών του τι έστιν έθνος.

🔵 Η τεράστια ομοιότητα του ελληνισμού με τους ιθαγενείς λαούς της Αμερικής (και άλλων τόπων) έγκειται στον πυρήνα των ορισμών: ο ελληνισμός - σε αντίθεση με τους πλείστους λαούς του κόσμου - καθορίζεται εθνικά στη βάση της Παιδείας και του Πολιτισμού. Το βαθύτερο τους υπόστρωμα είναι ο ελληνικός Λόγος (το τι έστιν Λόγος είναι ένα τεράστιο θέμα που του αξίζουν άλλοι ποιοτικοί διάλογοι). Παιδεία και Πολιτισμός. Όσοι μετέχουν στην ελληνική παιδεία και πολιτισμό είναι έλληνες. ΟΥΤΕ τα γονίδια, ΟΥΤΕ η καταγωγή, ΟΥΤΕ το θρήσκευμα, ΟΥΤΕ η υπηκοότητα: αυτά τα στοιχεία ΔΕΝ καθορίζουν την ελληνική εθνική ταυτότητα, όσο κι' αν ξεσχίζονται οι ψευδοπατριώτες, ψευδοεθνικόφρωνες, ψευδοδεξιοί και ψευδοαριστεροί γύρω και μέσα από την αγωνιώδη αυτή μάχη εθνικού αυτοκαθορισμού.

🔵 Με τον ίδιο τρόπο αυτοκαθορίζονται εθνικά και οι πλείστοι ιθαγενείς λαοί. Οι σοφοί άνθρωποι ανάμεσα τους διδάσκουν πως: "Άμα δεις εμάς τους 'ερυθρόδερμους' θα διακρίνεις πως το δέρμα μας έχει χιλιάδες αποχρώσεις. Είμαστε άσπροι, μαύροι, κίτρινοι, ροζ και μελαψοί... la raza cosmica - "η κοσμική φυλή". Ανάμεσα μας δεν είναι η καταγωγή που μετρά, μα ο τρόπος ζωής. Και αυτός δεν καθορίζεται από τα ρούχα ή το σχήμα των σπιτιών μας, αλλά κυρίως από πνευματικές αρχές. Όσοι αγκαλιάζουν αυτές τις πνευματικές αρχές και η ζωή τους διακατέχεται από αυτές, ανήκουν στους λαούς μας."

🔵 Τούτος ο εθνικός αυτοκαθορισμός ΤΡΕΛΑΝΕ τον Ισοκράτη - και περισσότερο εμάς! - σε βαθμό που ήταν ο πρώτος που έθεσε γραπτώς τον ορισμό:

"Τόσο πολύ ξεπέρασε η πόλη μας (η Αθήνα) τους υπόλοιπους ανθρώπους στη σκέψη και στο λόγο, ώστε οι μαθητές της έγιναν δάσκαλοι των άλλων, και το όνομα των Ελλήνων το έχει κάνει να φανερώνει όχι πλέον τη φυλή αλλά τη διάνοια, με αποτέλεσμα περισσότερο να αποκαλούνται Έλληνες αυτοί που μετέχουν της ημετέρας παιδείας παρά της κοινής καταγωγής."


🔵 Και ευτυχώς υπάρχουν νούσιμοι άνθρωποι σαν τον Σαραντάκο με την υπομονή να μας το εξηγήσουν:
■ Ισοκράτης και ελληναράδικη κοπτοραπτική [2].
https://www.sarantakos.com/language/isocrat2.htm

🔵 Το ποιός είμαι δεν μπορεί να οριστεί ατομικά - χρειάζεται παραμέτρους που πηγάζουν από την συλλογική οντότητα. Μπορεί να μην είναι δύσκολο το ταπέλωμα: "Είμαι ένας διεθνιστής έλλην της Κύπρου". Η επαλήθευση του ως βίωμα όμως, είναι δύσκολη.

🔵 Μέσα από την λαβυρινθώδη μου πορεία και μέσω της επαφής μου με τις αγωνιζόμενες ιθαγενείς κοινότητες, ήλθα ενώπιον κάποιων περιστατικών που - παραδόξως - ήταν ίσως η μεγαλύτερη ανταμοιβή για την αυτοαντίληψη μου σαν έλληνας: "Μα... είσαι και εσύ ιθαγενής - από ποιά κοινότητα είσαι;" μου έλεγαν. Αυτό το ερώτημα μου τέθηκε από ιθαγενείς συντρόφους στην Αμερική αρκετές φορές σε πουέμπλος και σε διαδηλώσεις και πορείες στα πλαίσια των αγώνων. Το θεώρησα ύψιστη τιμή. (Βέβαια κάποιοι φίλοι λεν πως το "διαβατήριο" μου ήταν η μεγάλη μου μύτη.) Η αναγνώριση από τους ιθαγενείς της Αμερικής της εκδοχής του ελληνισμού που ρέει μέσα μου ως εθνική ταυτότητα που καθορίζεται από Πολιτιστικές παραμέτρους, και το αγκάλιασμα μου από αυτούς ως δικό τους άνθρωπο, ήταν χίλιες φορές πιο μεγάλη τιμή για μένα από την αναγνώριση που είχα από άλλους αμερικανούς ως "Ευρωπαίος".

🔵 Και δεδομένου ότι τα ελληνικά πολιτιστικά στοιχεία που έχουν σημασία είναι ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΑ και ριζωμένα σε διεθνείς και συμπαντικές αρχές και αξίες, υπάρχει μια αρκετά χειροπιαστή πραγματικότητα στο ότι όσοι αυτοκαθοριζόμαστε εθνικά με βάση τα πολιτιστικά στοιχεία είμαστε αδελφοί λαοί. Πολύ πιο κοντά ανάμεσα μας ακόμη και αν μας χωρίζει απόσταση χώρου και χρόνου, παρά από τους άλλους λαούς που θέλουν να καθορίζονται με βάση τα γονίδια και άλλες ανωμαλίες.

🔵 Κόντρα στην παρανόηση των γονιδίων και της καταγωγής, μόνο με ΣΥΝΕΙΔΗΤΗ και ελεύθερη επιλογή μπορεί ένα άτομο να μετατραπεί σε Έλληνα, σε φορέα του Ελληνισμού, γιατί η εμβύθιση στον Λόγο και τον Πολιτισμό αποτελεί πράξη αντίληψης, συναισθήματος, και Συνείδησης. Όλα τα άλλα αποτελούν παραπλάνηση.

🔵 Και αν ο λαός μας, ή και η ίδια η Πολιτεία μας, δεν ξέρει να αναγνωρίσει αυτό το θεμελιώδες, δηλαδή το τι έστιν Έλλην, και να το αξιοποιήσει προς εμπλουτισμό των κοινοτήτων μας και για την πολιτιστική και εθνική μας επιβίωση... γιατί υπάρχει;

Πέτρος Ευδόκας, petros@cyprus-org.net

Σημειώσεις και αναγνώσματα

[1].
Το πρωτότυπο κείμενο του Πέτρου Πέτρου είναι εδώ:
🌺🔷🔹ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΙΝΔΙΑΝΟΙ ΕΜΟΙΑΖΑΝ ΣΕ ΠΟΛΛΑ...
21 Νοεμβρίου 2020
https://www.facebook.com/Petros.Venue/posts/1432749920264595

[2].
Αρχειοθετήθηκε εδώ:
Ισοκράτης και ελληναράδικη κοπτοραπτική
https://web.archive.org/web/20220214160919/https://www.sarantakos.com/language/isocrat2.htm
και εδώ:
https://archive.ph/W4tms

Ελληνισμός
https://cyprusindymedia.blogspot.com/search/label/%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82

Ελληνικός Λόγος
https://cyprusindymedia.blogspot.com/search/label/%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82%20%CE%9B%CF%8C%CE%B3%CE%BF%CF%82

Ελληνικά
https://cyprusindymedia.blogspot.com/search/label/%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AC

Ελλάς
https://cyprusindymedia.blogspot.com/search/label/%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CF%82

Έλληνες Παντού
https://cyprusindymedia.blogspot.com/search/label/%CE%88%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CE%A0%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%8D

* * *

Wednesday, 20 July 2022

🌺 Η δική μας Ανεμώνη: Λαλέ και Ελληνισμός

 



Η φίλη μας Λαλέ Αλατλί, που το όνομα της σημαίνει Ανεμώνη - όνομα που το λέμε και στο τόπο μας για τα πανέμορφα λουλούδια της Άνοιξης, τους λαλέδες - διάλεξε τον πιο ΔΥΣΚΟΛΟ δρόμο πολιτιστικής και πολιτικής ολοκλήρωσης: αγκάλιασε τον Ελληνικό Λόγο, αγκάλιασε την ελληνική Παιδεία, την γλώσσα, τον πολιτισμό μας, τον λαό μας, τη χώρα μας, ακόμη και τα ταλαίπωρα τα ζώα μας που η αλαζονεία και η άγνοια μας τα καθιστά εγκαταλειμμένα, διψασμένα, βασανισμένα... και για όλα αυτά η Λαλέ έπρεπε να ΤΙΜΩΡΗΘΕΙ.

Ενώ σύμφωνα με τον Ισοκράτη η Λαλέ είναι πιο Ελληνίδα από εμάς, γιατί με ελεύθερη προσωπική επιλογή εμβυθίστηκε στην Ελληνική Παιδεία και πολιτισμό, το ελλαδικό Κράτος ΑΡΝΕΙΤΑΙ να της παραχωρήσει πολιτογράφηση ως Ελληνίδα βρίσκοντας ως πρόφαση μια γραφειοκρατική παράγραφο - και φυσικά λόγω του ότι η καταγωγή της Λαλέ είναι από την Τουρκία!

Το τι ακριβώς σημαίνει ο πολιτιστικός και εθνικός προσδιορισμός "Έλλην" είναι τεράστιο κεφάλαιο, μα σίγουρα ΔΕΝ αφορά τα γονίδια ή την καταγωγή του ατόμου. Ποτέ. (Περισσότερα για αυτό πιο κάτω.)

Το ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΦΙΛΩΝ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ - που είναι το επίσημο παράρτημα της διεθνούς οργάνωσης PEN International στην Ελλάδα - εξέδωσε δήλωση συμπαράστασης και αλληλεγγύης προς την Λαλέ, που μεταξύ άλλων συμπεριλαμβάνει και δήλωση από τον Καθηγητή Κοσμήτορα της Σχολής Οικονομικών και Περιφερειακών Σπουδών, Πανεπιστημίου Μακεδονίας Κωνσταντίνο Τσιτσελίκη:

"«Η περιπέτεια της Λάλε Άλατλι είναι ενδεικτική της πολιτικής που ασκεί το υπουργείο Εσωτερικών στο πεδίο της απόδοσης της ελληνικής ιθαγένειας σε αλλοδαπούς που έχουν ριζώσει στην Ελλάδα. Μια μικρόψυχη και εκδικητική πολιτική που στοχεύει στην ελαχιστοποίηση του αριθμού των πολιτογραφήσεων. Η πολιτική αυτή όμως στρέφεται κατά τμήματος της ελληνικής κοινωνίας, και αυτό μας αφορά όλους μας. Άνθρωποι που πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου για κοινωνική και οικονομική ένταξη βρίσκονται εγκλωβισμένοι στο καθεστώς του αλλοδαπού, σε ένα καθεστώς ομηρίας. Είναι πραγματικά θλιβερό το γεγονός ότι πολιτικές ξενοφοβικές και μίζερες να βάζουν τυπικές οικονομικές προϋποθέσεις που προσχηματικά κλείνουν την πόρτα σε ανθρώπους που ήδη είναι μέσα στο κοινό μας σπίτι. Εύχομαι η περίπτωση της Λάλε Άλατλι να κινητοποιήσει κάποιους υπεύθυνους και σκεπτόμενους ανθρώπους στο υπουργείο και να εφαρμόσουν ανοιχτόμυαλα τον νόμο.»

Το σωματείο PEN Greece δηλώνει την αμέριστη συμπαράστασή του στην προσπάθεια της κ. Λάλε Άλατλι να πολιτογραφηθεί Ελληνίδα και απευθύνει έκκληση σε όλους τους φορείς να έχει αίσια έκβαση το αίτημά της."

Το διεθνές σωματείο PEN International ιδρύθηκε το 1921 και είναι ένας από τους μεγαλύτερους διεθνείς οργανισμούς στον χώρο της προώθησης της λογοτεχνίας και της προστασίας της ελευθερίας της έκφρασης. Μεταξύ των μελών του βρίσκονται (ή έχουν βρεθεί κατά καιρούς) μεγάλα ονόματα της λογοτεχνίας και της διανόησης – από τον Τζέιμς Μπόλντουιν /James Baldwin, τη Μάργκαρετ Άτγουντ /Margaret Atwood, την Τόνι Μόρισον /Toni Morrison, τον Φίλιπ Ροθ /Philip Roth, τον Τζον Στάινμπεκ /John Steinbeck, τον Τόμας Μαν /Thomas Mann, και τον Χάινριχ Μπελ /Heinrich Theodor Böll, μέχρι τον Τζόζεφ Κόνραντ /Joseph Conrad, τον Άρθουρ Μίλερ /Arthur Miller, τον Νόρμαν Μέιλερ /Norman Mailer, τη Σούζαν Σόνταγκ /Susan Sontag και τον Ντον Ντελίλο /Don DeLillo.

Η συγγραφέας Βίκυ Σγουρέλλη, προλογίζοντας την δήλωση σε δική της δημοσίευση, είπε:

"Σύσσωμη η λογοτεχνική κοινότητα στηρίζει την Lale Alatli. Παρακαλώ να λυθεί άμεσα το ζήτημα.'Εχουν και οι άνθρωποι του πνεύματος τις επιρροές τους και είναι  πολύ ισχυρές και βαθιές, όπως οι ρίζες ενός γέρικου δέντρου." [1].

Ολόκληρη η δήλωση εδώ:

■ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΦΙΛΩΝ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Ανοιχτή Επιστολή για το μέλος του σωματείου μας Λάλε ‘Αλατλι που αντιμετωπίζει εμπόδια στην πολιτογράφησή της
https://pen-greece.org/anoixti-epistoli-alatli
Αναδημοσιεύτηκε εδώ:
■ Το Πανελλήνιο Σωματείο Λογοτεχνών και Φίλων της Λογοτεχνίας στο πλευρό της Λάλε ‘Αλατλι για την πολιτογράφησή της
https://kokkini.org/2022/07/15/%cf%84%ce%bf-%cf%80%ce%b1%ce%bd%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%ae%ce%bd%ce%b9%ce%bf-%cf%83%cf%89%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b5%ce%af%ce%bf-%ce%bb%ce%bf%ce%b3%ce%bf%cf%84%ce%b5%cf%87%ce%bd%cf%8e%ce%bd-%ce%ba%ce%b1


Η Λαλέ ξεκίνησε από ΑΥΤΟΔΙΔΑΚΤΗ γνώστης και λάτρης της Ελληνικής γλώσσας στην Τουρκία! Πούλησε τα πάντα και μετοίκησε εδώ• κατοικεί μόνιμα στην Ελλάδα σε δικό της ιδιόκτητο διαμέρισμα, εργάζεται νόμιμα και πληρώνει φόρους στο Κράτος. Σπούδασε στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης• εργάζεται ως διερμηνέας, ως μεταφράστρια, και ως καθηγήτρια της τουρκικής γλώσσας• παράγει ποίηση, είναι στιχουργός τραγουδιών, και υπηρετεί ως εθελόντρια σε ανθρωπιστικές οργανώσεις καθώς και στην διάσωση και φροντίδα ζώων με μεγάλη αφοσίωση. Και δεν είναι μια τυχαία διερμηνέας: ο Αλέξης Τσίπρας εμπιστεύτηκε την Λαλέ το 2015 να αναλάβει την διερμηνεία της επίσημης συνάντησης που είχε με τον πρωθυπουργό της Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου στο αεροδρόμιο  «Ελ. Βενιζέλος».

 

Τα κείμενα και ποιήματα της Λαλέ δημοσιεύονται σε ελληνικά περιοδικά (Ένεκεν, Εντευκτήριο,  Παρέμβαση κ.α.). Χαίρει ευρείας εκτίμησης από πολλά άτομα και οργανώσεις στην Ελλάδα και στην Κύπρο που την γνωρίζουν προσωπικά, και που αναγνωρίζουν το πόσο η παρουσία της εμπλουτίζει τον λαό και την χώρα μας.

Περισσότερες λεπτομέρειες για όλα τα πιο πάνω, καθώς και προσωπικές δηλώσεις και μέρος της προσωπικής της ιστορίας, εδώ:

■ Λαλέ Αλατλί: Η Τουρκάλα που θέλει να γίνει Ελληνίδα και τα εμπόδια - «Δεν είμαι τουρίστρια, ούτε μετανάστρια - Θέλω να μείνω για πάντα εδώ»
-► Ιστορία γραφειοκρατικής τρέλας αλλά και πολιτικής μιζέριας για μια Τουρκάλα η οποία μετά από 13 χρόνια παραμονής στην Ελλάδα θέλησε να πολιτογραφηθεί Ελληνίδα, αλλά αν και πληροί τις προϋποθέσεις, δεν μπορεί λόγω μιας… εγκυκλίου.
https://www.ethnos.gr/greece/article/214439/lalealatlihtoyrkalapoytheleinagineiellhnidakaitaempodiadeneimaitoyristriaoytemetanastriathelonameinogiapantaedo

Σε αντίθεση με όλους τους Έλληνες που αναγνωρίζουμε την Λαλέ ως γνήσια Ελληνίδα που με πολλές θυσίες και αγώνες αγκάλιασε τον Ελληνισμό πιο θερμά και πιο ζωντανά από πολλούς από τους "δικούς μας", οι τοπικοί Άρχοντες σε Ελλάδα και Κύπρο που καθορίζουν τις ανώμαλες, αλλοπρόσαλλες, και εγκληματικές αποφάσεις των Κρατών και Κυβερνήσεων μας είναι εντελώς αφοσιωμένοι σε σύμπλευση αλληλοεκμετάλλευσης με γνωστούς και σεσημασμένους μαφιόζους και εγκληματίες που διαρκώς αναδύονται μέσα από τα προγράμματα πολιτογράφησης - είναι γνωστό τοις πάσι πως στην Κύπρο η Κυβέρνηση ΔΗΣΥ-Αναστασιάδη κινδύνευσε να πέσει λόγω των σκανδάλων πολιτογράφησης εγκληματιών, και γλύτωσε μόνο και μόνο όταν απεδείχθει πως αυτή η Κυβέρνηση απλώς συνέχισε το ίδιο έργο που το είχε αρχίσει η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΑΚΕΛ-Χριστόφια. Οι ίδιες αηδίες έχουν θεσμοθετηθεί και στο ελλαδικό Κράτος:

■ Ο Άδωνης ντίλερ των ψεμάτων για την πολιτογράφηση του Τούρκου
Μάριος Αραβαντινός,  20.07.2022
"Εγγυήθηκε για τον Αγιαβέφε, που δεν είχε συναντήσει ποτέ, «φυτεύοντάς» τον στη λίστα πλουσίων του περιοδικού «Forbes».
Προεκτάσεις που αγγίζουν άμεσα τον υπουργό Ανάπτυξης και αντιπρόεδρο της ΝΔ Αδωνη Γεωργιάδη έχει πάρει, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, η υπόθεση πολιτογράφησης του Τούρκου διεθνώς καταζητούμενου Γιασάμ Αγιαβέφε. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν διαρρεύσει από το υπουργείο Εσωτερικών, ως υπεύθυνος για την πολιτογράφηση ο Αδ. Γεωργιάδης είχε διαβεβαιώσει μέσω συστατικής επιστολής του ότι ο Αγιαβέφε είναι επιχειρηματίας διεθνούς εμβέλειας, πράγμα που κατά τον ίδιο αποδεικνυόταν και από το γεγονός ότι είχε συμπεριληφθεί στη λίστα του «Forbes». Οπως αποδεικνύεται ωστόσο, ο Αδ. Γεωργιάδης έλεγε ψέματα."
https://www.documentonews.gr/article/o-adonis-ntiler-ton-psematon-gia-tin-politografisi-toy-toyrkoy


Σατιρίζοντας λοιπόν όλες αυτές τις ανωμαλίες με Αριστοφανικό πνεύμα, η Λαλέ δήλωσε:
«Μ' έκαναν τούρκο!» 🙂 [2].


Αλλά βέβαια πέρα από το χιούμορ, η ηρωική προσωπική, πολιτική και πολιτιστική πορεία της Λαλέ και όλων των άλλων ανθρώπων που θα έπρεπε να πολιτογραφούνται και να λαμβάνουν την μέγιστη Κρατική και κοινωνική υποστήριξη, όλα αυτά τα βάσανα και περιπέτειες περιστρέφονται γύρω από το καυτό θέμα του τι έστιν Έλλην. Και ΤΙ άραγε να σημαίνει αυτό;

Πριν μερικά χρόνια, ο φίλος Πέτρος Πέτρου - που είναι γνήσιος και αφοσιωμένος διεθνιστής και κομμουνιστής με έμπρακτη ιστορία και συμμετοχή στους αγώνες - είχε γράψει ένα κείμενο με αναφορές στη βαθιά σοφία που ενυπάρχει σε επίπεδο υπαρξιακής εντελέχειας στους ιθαγενείς αυτόχθονες λαούς της Αμερικής. Είχε τίτλο
🌺🔷🔹ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΙΝΔΙΑΝΟΙ ΕΜΟΙΑΖΑΝ ΣΕ ΠΟΛΛΑ... [3].

Του απάντησα με τις πιο κάτω σκέψεις γιατί και οι δικές μου προσωπικές, πολιτικές, και πνευματικές εμπειρίες με τους αυτόχθονες λαούς της Αμερικής μου επιβεβαίωσαν ΚΑΘΕ λέξη που είχε γράψει ο Πέτρος.

🔵 Η εσωτερική μου πάλη για τον αυτοκαθορισμό και την συνειδητοποίηση του ποιός είμαι - ένα βάσανο που διήρκεσε πολλές δεκαετίες - διήλθε του θέματος της εθνικής ταυτότητας μέσα από χίλιους λάθος δρόμους και πολλαπλά ναρκοπέδια. Η επαφή μου με τον ιθαγενή πολιτισμό στην Αμερική συνέβαλε θεραπευτικά στο να κλείσει αυτή η βασανιστική αναζήτηση και να μου δώσει καρπό: απαντήσεις που είναι έγκυρες. Σε εκείνους τους λαούς συνάντησα τους "δικούς μου" ανθρώπους, μέσα από την συγκυρία και συνταύτιση των ορισμών του τι έστιν έθνος.

🔵 Η τεράστια ομοιότητα του ελληνισμού με τους ιθαγενείς λαούς της Αμερικής (και άλλων τόπων) έγκειται στον πυρήνα των ορισμών: ο ελληνισμός - σε αντίθεση με τους πλείστους λαούς του κόσμου - καθορίζεται εθνικά στη βάση της Παιδείας και του Πολιτισμού. Το βαθύτερο τους υπόστρωμα είναι ο ελληνικός Λόγος (το τι έστιν Λόγος είναι ένα τεράστιο θέμα που του αξίζουν άλλοι ποιοτικοί διάλογοι). Αυτό είναι: Παιδεία και Πολιτισμός. Όσοι μετέχουν στην ελληνική παιδεία και πολιτισμό είναι έλληνες. ΟΥΤΕ τα γονίδια, ΟΥΤΕ η καταγωγή, ΟΥΤΕ το  θρήσκευμα, ΟΥΤΕ η υπηκοότητα: αυτά τα στοιχεία ΔΕΝ καθορίζουν την ελληνική εθνική ταυτότητα, όσο κι' αν ξεσχίζονται οι ψευδοπατριώτες, ψευδοεθνικόφρωνες, ψευδοδεξιοί και ψευδοαριστεροί γύρω και μέσα από την αγωνιώδη αυτή μάχη εθνικού αυτοκαθορισμού.

🔵 Με τον ίδιο τρόπο αυτοκαθορίζονται εθνικά και οι πλείστοι ιθαγενείς λαοί. Οι σοφοί άνθρωποι ανάμεσα τους διδάσκουν πως: "Άμα δεις εμάς τους 'ερυθρόδερμους' θα διακρίνεις πως το δέρμα μας έχει χιλιάδες αποχρώσεις. Είμαστε άσπροι, μαύροι, κίτρινοι, ροζ και μελαψοί... la raza cosmica - "η κοσμική φυλή". Ανάμεσα μας δεν είναι η καταγωγή που μετρά, μα ο τρόπος ζωής. Και αυτός δεν καθορίζεται από τα ρούχα ή το σχήμα των σπιτιών μας, αλλά κυρίως από πνευματικές αρχές. Όσοι αγκαλιάζουν αυτές τις πνευματικές αρχές και η ζωή τους διακατέχεται από αυτές, ανήκουν στους λαούς μας."

🔵 Τούτος ο εθνικός αυτοκαθορισμός ΤΡΕΛΑΝΕ τον Ισοκράτη - και περισσότερο εμάς! - σε βαθμό που ήταν ο πρώτος που έθεσε γραπτώς τον ορισμό:
"Τόσο πολύ ξεπέρασε η πόλη μας (η Αθήνα) τους υπόλοιπους ανθρώπους στη σκέψη και στο λόγο, ώστε οι μαθητές της έγιναν δάσκαλοι των άλλων, και το όνομα των Ελλήνων το έχει κάνει να φανερώνει όχι πλέον τη φυλή αλλά τη διάνοια, με αποτέλεσμα περισσότερο να αποκαλούνται Έλληνες αυτοί που μετέχουν της ημετέρας παιδείας παρά της κοινής καταγωγής."

🔵 Και ευτυχώς υπάρχουν νούσιμοι άνθρωποι σαν τον Σαραντάκο με την υπομονή να μας το εξηγήσουν:
■ Ισοκράτης και ελληναράδικη κοπτοραπτική [4].
https://www.sarantakos.com/language/isocrat2.htm

🔵 Το ποιός είμαι δεν μπορεί να οριστεί ατομικά - χρειάζεται παραμέτρους που πηγάζουν από την συλλογική οντότητα. Μπορεί να μην είναι δύσκολο το ταπέλωμα: "Είμαι ένας διεθνιστής έλλην της Κύπρου". Η επαλήθευση του ως βίωμα όμως, είναι δύσκολη.

🔵 Μέσα από την λαβυρινθώδη μου πορεία και μέσω της επαφής μου με τις αγωνιζόμενες ιθαγενείς κοινότητες, ήλθα ενώπιον κάποιων περιστατικών που - παραδόξως - ήταν ίσως η μεγαλύτερη ανταμοιβή για την αυτοαντίληψη μου σαν έλληνας: "Μα... είσαι και εσύ ιθαγενής - από ποιά κοινότητα είσαι;" μου έλεγαν. Αυτό το ερώτημα μου τέθηκε από ιθαγενείς συντρόφους αρκετές φορές σε πουέμπλος και σε διαδηλώσεις και πορείες στα πλαίσια των αγώνων. Το θεώρησα ύψιστη τιμή. (Βέβαια κάποιοι φίλοι λεν πως το "διαβατήριο" μου ήταν η μεγάλη μου μύτη.) Η αναγνώριση από τους ιθαγενείς της Αμερικής της εκδοχής του ελληνισμού που ρέει μέσα μου ως εθνική ταυτότητα που καθορίζεται από Πολιτιστικές παραμέτρους και το αγκάλιασμα μου από αυτούς ως δικό τους άνθρωπο, ήταν χίλιες φορές πιο μεγάλη τιμή για μένα από την αναγνώριση που είχα από άλλους αμερικανούς ως "Ευρωπαίος".

🔵 Και δεδομένου ότι τα ελληνικά πολιτιστικά στοιχεία που έχουν σημασία είναι ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΑ και ριζωμένα σε διεθνείς και συμπαντικές αρχές και αξίες, υπάρχει μια αρκετά χειροπιαστή πραγματικότητα στο ότι όσοι αυτοκαθοριζόμαστε εθνικά με βάση τα πολιτιστικά στοιχεία είμαστε αδελφοί λαοί. Πολύ πιο κοντά ανάμεσα μας ακόμη και αν μας χωρίζει απόσταση χώρου και χρόνου, παρά από τους άλλους λαούς που θέλουν να καθορίζονται με βάση τα γονίδια και άλλες ανωμαλίες.



Σε μια παράλληλη πορεία με την Λαλέ, η σύντροφος μου Σου Σκάνδαιηλ /Sue Scandale είναι επίσης άτομο που ξεκινώντας ως ανατρεπτική ακτιβίστρια στις ΗΠΑ έγινε φιλέλλην, αγκάλιασε τον πολιτισμό μας ως δικό της και την χώρα μας σαν πατρίδα της, μετοίκησε στην Κύπρο και έθεσε τον εαυτό της σε μια πολύχρονη υπηρεσία της κοινότητας εργαζόμενη ως εθελοντής μέσα στον χώρο της Υγείας μοιραζόμενη ταυτόχρονα μαζί μας και τα βιώματα, τις θυσίες και τα ανεβοκατεβάσματα που φέρνουν οι κοινωνικοί αγώνες για Ελευθερία, Ισότητα, Δημοκρατία. Πιο Ελληνίδες από τα πλείστα άτομα γύρω μας - που απολαμβάνουν την υπηκοότητα τους λόγω "γονιδίων και καταγωγής" με καφέδες, τσιγάρα, ποτά, μέθη με τα εμπορεύματα, διχόνοια, ποδόσφαιρο, φανατισμό, και συμβάλλοντας ΜΗΔΕΝ στην κοινωνία - η Σου και η Λαλέ εμπλουτίζουν την ύπαρξη μας και την ποιότητα ζωής των ανθρώπων και ζώων στη χώρα μας με αμέτρητους τρόπους χωρίς προσωπικές φιλοδοξίες για μεγαλεία και πλούτη, απλά και μόνο γιατί ξέρουν να υπηρετούν τα ορθά και τα δίκαια. Αξίες που το μεγαλύτερο μέρος του λαού μας έχει ξεχάσει.

Κόντρα στην παρανόηση των γονιδίων και της καταγωγής, μόνο με ΣΥΝΕΙΔΗΤΗ και ελεύθερη επιλογή μπορεί ένα άτομο να μετατραπεί σε Έλληνα, σε φορέα του Ελληνισμού, γιατί η εμβύθιση στον Λόγο και τον Πολιτισμό αποτελεί πράξη αντίληψης, συναισθήματος, και Συνείδησης. Όλα τα άλλα αποτελούν παραπλάνηση.

Και αν η Πολιτεία μας δεν ξέρει να αναγνωρίσει αυτό το θεμελιώδες, δηλαδή το τι έστιν Έλλην, και να το αξιοποιήσει - έστω και με μια απλή πολιτογράφηση - προς εμπλουτισμό των κοινοτήτων μας και για την πολιτιστική και εθνική μας επιβίωση... γιατί υπάρχει;

Πέτρος Ευδόκας, petros@cyprus-org.net

Σημειώσεις και αναγνώσματα

[1].
Βίκυ Σγουρέλλη
https://www.facebook.com/vick.stamp.3/posts/pfbid0N9rDhkyurGFnQcEwAMqBy5K6Mx8skiZvvzjyq1YvMLKnPo3imT53dGuCyxxxcwLbl?__cft__[0]=AZWm1geElcsXkJCkhkJ9camCk6FjAiPsh8IYTOM8vNB4I7pgUZbtzAwEmnztx6l-tGCfQM3c0XODQG6jlWzIcp2597pGBgyGrsT-dsQ0MdyIIRYIqG2LzugTnO-MTtMmoKjoZsSWe3DgMxDXWyo-29sjQARxYvMH7AFGBl2zqxV_Gg&__tn__=%2CO%2CP-R

[2].
«Μ' έκαναν τούρκο!»
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0Qax1iqjq9DNCRkrUCCea3Y12DsQA54Lh9g41NVnyPPRS75VgUH2mVFcBpWqMDuWal&id=100011057446615&__cft__[0]=AZXbLeE6CB813oagCmcqbRAjPU0FZUgNmgEiJjVonI0AM360bqrAfzLYpm0_hUaS9CIHZTiBisADhu-7wBpic966cR4NvS-8HBNg4w1IAXHcxFCSQmE5WB3vBR_IvrNY1_c&__tn__=%2CO%2CP-R

[3].
Το πρωτότυπο κείμενο του Πέτρου Πέτρου είναι εδώ:
🌺🔷🔹ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΙΝΔΙΑΝΟΙ ΕΜΟΙΑΖΑΝ ΣΕ ΠΟΛΛΑ...
21 Νοεμβρίου 2020
https://www.facebook.com/Petros.Venue/posts/1432749920264595

[4].
Αρχειοθετήθηκε εδώ:
Ισοκράτης και ελληναράδικη κοπτοραπτική
https://web.archive.org/web/20220214160919/https://www.sarantakos.com/language/isocrat2.htm
και εδώ:
https://archive.ph/W4tms

Ελληνισμός
https://cyprusindymedia.blogspot.com/search/label/%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82

Ελληνικός Λόγος
https://cyprusindymedia.blogspot.com/search/label/%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82%20%CE%9B%CF%8C%CE%B3%CE%BF%CF%82

Ελληνικά
https://cyprusindymedia.blogspot.com/search/label/%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AC

Ελλάς
https://cyprusindymedia.blogspot.com/search/label/%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CF%82

Έλληνες Παντού
https://cyprusindymedia.blogspot.com/search/label/%CE%88%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CF%82%20%CE%A0%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%8D


* * *


Saturday, 9 October 2021

🔵 ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΟΥ ΑΙΧΜΑΛΩΤΗ

 
Ποίηση από την Δέσπω Πηλαβάκη
Εξώφυλλο: Ντίνα Μεταξά


"Αλλόφρονη μια Παναγιά
στους δρόμους τριγυρίζει
κι όπου γυρίσει τη ματιά
θάνατο αντικρύζει."
Απόσπασμα από το
"ΜΙΑ ΠΑΝΑΓΙΑ"
- της Δέσπως Πηλαβάκη

Ενώ ο λαός μας σταδιακά βυθίζεται σε μια προσχεδιασμένη αγραμματοσύνη όπου συμβασιλεύουν η μόρφωση-παραμόρφωση και η έλλειψη Παιδείας που επιβάλλει ο σύγχρονος "πολιτισμός", εμφανίζονται άτομα που διασώζουν - ξανά και ξανά - την Πανανθρώπινη Συνείδηση που αρθρώνει έμμετρα ο Ελληνικός Λόγος.

Η "μοδέρνα" ψηφιακή μας καθημερινότητα μοιάζει να μην έχει πλέον - ούτε καν στα πονεμένα και πολύ προσωπικά περιθώρια της ύπαρξης μας - χώρο για δεκαπεντασύλλαβους, τραγουδιστές εκφράσεις, για ίαμβους και ανάπαιστους, νοήματα και στίχους. Έχουν εξοβελιστεί, φυλακιστεί αφύσικα στο Υποχθονολόγιον, στο αντιλογικό Υποσυνείδητο.

Και όμως αναδύονται. Σταράτα συγκροτούν, για όσους έχουσιν αυτί ν' ακούσουν τι μας λέει ο κάθε ομιλητής, τι γράφει ο συγγραφέας• αυθόρμητα, σχεδόν βιολογικά, με την ανάδραση ανάσας κι άρθρωσης: ο Λόγος του Λαού μας, δεμένος σε σωσίβιο.

Το ποιητικό μέτρο σήμερα προσπερνιέται, ή αγνοείται• η προσοχή του ακροατή εστιάζεται σε άλλα• στα πλείστα αυτιά είναι ανήκουστο, αόρατο, σαν να ούτε καν υπάρχει• το λεκτικονοητικό αντιληπτικό ραντάρ δεν καταγράφει καν το κύμα της ροής του. Ενώ πραγματικά, το μέτρο υποδομεί προτάσεις και ταξινομεί το σχήμα που θα λάβει η έκφραση της σκέψης μας, του αισθήματος, της κίνησης του λόγου. Αλλά όλα αυτά έχουν θαφτεί εκεί που δεν αγγίζει εύκολα η συλλογική και ατομική μας αυτοαντίληψη.

Ώσπου εμφανίζεται η Ποιήτρια. Επωμίζεται ένα ρίσκο που στην κατεχόμενη χώρα την Εποχή της Οθόνης, στην κοινωνία αιχμάλωτη από την Επικυριαχία της Εικόνας στην Εποχή του Πληκτρολόγιου ολίγοι σήμερα τολμούν: την αφύπνιση της αντίληψης του λόγου.

Την αφύπνιση μιας συγκεκριμένης αντίληψης του λόγου η οποία διεγείρεται με την αξιοποίηση μιας "ενοχλητικής" τεχνοτροπίας που δεν είναι πλέον "της μόδας" σε ομιλία και γραφή, μήπως και - μήπως! λέμε - ξυπνήσει αυτός που ομιλεί, ξυπνήσει αυτός που γράφει.

Επωμίζεται την τεχνοτροπία που διά μέσου των αιώνων υπήρξε διαχρονικά φορέας της λαϊκής σοφίας, της παιδικής μας αθωότητας• της πολύπλοκης μας, γνωστικής, καλλιεργημένης και ώριμης λογιότητας: 

► "Ενοχλητική" η τεχνοτροπία, διότι γεφυρώνει την υποσυνείδητη διαδικασία δόμησης του λόγου που λαμβάνει χώρο εκεί μες τις κρυφές προλεκτικές μηχανές όπου ο λόγος σμιλεύεται έμμετρα, αξιολογείται, αναπλάθεται, λογοκρίνεται, και λαμβάνει το τελικό λεκτικό σχήμα που θα εκφραστεί με Ήχο.
► "Ενοχλητική" η τεχνοτροπία διότι φανερώνει το Υποσυνείδητο στην οθόνη του Συνειδητού, ζωγραφίζοντας το πώς ο Ήχος σμιλεύεται από το Ήθος.
► "Ενοχλητική" η τεχνοτροπία διότι φανερώνει την στενή σχέση και την διαδικασία μέσα από την οποία ο Λόγος αρθρώνεται ως λόγος.

🔵 Πρόκειται για την "ενοχλητική" τεχνοτροπία με την παραδοξική λεκτική αξία: την ομοιοκαταληξία.  

Κάποτε, μέχρι και πριν δυό-τρεις γενεές, η ομοιοκαταληξία ήταν μια απόλαυση, μια δραστηριότητα που βιωνόταν ηδονικά. Παιγνιδιάρικα, ακόμη και στα πιο σοβαρά, στα πιο τρυφερά, οδυνηρά, και τραγικά σκιρτήματα του πολιτισμού μας. Ήταν μια λεκτική πράξη που ενώνοντας την καρδιά και τον νου με τα όργανα της άρθρωσης και τον Ήχο, έδινε σάρκα στον λεκτικό κλάδο του Λόγου αναδεικνύοντας την διάπλαση του Ήχου διά του Ήθους, διεγείροντας την κόρη της Θεάς Μνημοσύνης - την μνήμη - και ενδυναμώνοντας τα εργαλεία αντίληψης και έκφρασης χωρίς τα οποία δεν υπάρχει Συνείδηση. Σήμερα, η ομοιοκαταληξία φέρνει τους Έλληνες σε δύσκολη θέση γιατί είναι μια από τις τεχνοτροπίες που καθιστούν ανάγλυφη και τρισδιάστατη την συνειδητοποίηση της ριζικά καθοριστικής σημασίας του Ελληνικού Λόγου στην εθνική αυτοαντίληψη.

Ιδίως όταν ο λόγος που περιέχει έντονα συναισθηματικά νοήματα σμιλεύεται σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο στίχο - αυτό που ονομάστηκε ως "εθνικός στίχος" - η δυσφορία αυτογνωσίας που πυροδοτεί στον σύγχρονο Έλληνα είναι σχεδόν ανυπόφορη. Η ενόχληση επιβάλλει να εξουδετερωθεί αυτή η επίγνωση γλωσσικής "ελληνικότητας" γιατί από ελάχιστη απόσταση, από σχεδόν απόσταση αναπνοής αμέσως πιο πέρα προβάλλει ο Θείος Λόγος. Ο Συμπαντικός, Πανανθρώπινος, Υπεράγιος Λόγος, αυτός που διέπει αιτία και αποτέλεσμα, αναλογία και λογική, και ο οποίος στην τελευταία του έκφανση έλαβε μορφή λεκτική. Ο Ελληνικός Λόγος, ένα από τα πρώτα παρακλάδια του Θείου Λόγου, είναι ταυτόσημος με όλα τα ονομαστικά σημεία επαφής με τα Θεία: Λόγος, Αλλάχ, Ελλάς, Σέλας, Ελί, Ελοχίμ, Όλα.  
🔵 Δεν είναι σύμπτωση η ταυτωνυμία Σέλας-Ελλάς-Αλλάχ-Λόγος-Όλα-Ελί-Ελόα-Ελοχίμ.

Η μυστικιστική θεώρηση του ελληνικού Λόγου (ως θεμέλιο της ελληνικής εθνικής θρησκείας, επιστήμης, κοσμολογίας και κοσμοθεώρησης) που αποτελεί την σύμπηξη της λογικής, του μέτρου, της αναλογίας, και της αιτίας (δηλαδή των θεμελιωδών παραμέτρων της επιστήμης). Εδώ υπάρχει χωρόχρονος ακόμη και για την μυστικιστική θεώρηση του Ιησού ως ενσάρκωση του Λόγου.

Όλα αυτά είναι ανυπόφορα. Δεν επιτρέπεται να αγγίζει ο στίχος τόσο βαθιά πράγματα. Γι' αυτό και πυροδοτούνται οι "μοντέρνοι" τρόποι εσωτερικής λογοκρισίας, σκοταδισμού της σκέψης, που προσπαθούν να παραμερήσουν την εθνική αυτοαντίληψη - η συνειδητοποίηση της Ελληνικής εθνικοπολιτιστικής ταυτότητας ως ηθικής ποιότητας και ιδιότητας που είναι τόσο κοντινή στον Θείο Λόγο είναι βάσανο: η ομοιοκαταληξία απαξιώνεται ως "απλοϊκή", "παιδιάστικη", "ρηχή". Δεν έχει, τάχα, την ώριμη πλοκή του ελεύθερου στίχου. Η αυτοαντίληψη σπαρταρά και τινάζεται, προσπαθεί να ξεφύγει με κάθε σοφιστία και με κάθε "ξύπνια" πρόφαση από τα ρυθμικά κτυπήματα αυτοσυνείδησης που επιφέρει με την σφύρα του μέτρου η καλλιεργημένη έμμετρη ομοιοκαταληξία.

Εδώ μιλά η Μεγάλη Θεά, η Συμπαντική Μητέρα προς την ανθρώπινη - και ποιός ακούει;

Η ΜΑΝΑ ΤΟΥ ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟΥ
Μάνα που μαυροφόρεσες δίχως παιδί να θάψεις
και τάφο δεν σου δείξανε, ένα κερί ν ανάψεις.
Στις πλάτες σου φορτώθηκες τον πόνο της φυλής μας,
όμως και ξένοι και δικοί, επαίξανε μαζί μας.
Δίχως αποχαιρετισμό σε άφησε ο γιός σου
άψυχη, μες στο σπίτι σου εσύ και ο καημός σου!
Μισός αιώνας πέρασε, μάνα, πώς να βαστάξεις,
που ήρθαν και σου φέρανε δυό κόκκαλα να θάψεις;
- ΔΕΣΠΩ ΠΗΛΑΒΑΚΗ

Η δυσφορία είναι οξεία - εδώ επιτελείται ταρακούνημα συνειδήσεων!

ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ



Η Δέσπω Πηλαβάκη εργάστηκε για πολλά χρόνια σε πολλά πόστα, μεταξύ άλλων και ως διερμηνέας για τα Δικαστήρια και την Αστυνομία. Διαπρέπει για πολλά χρόνια ως αγωνίστρια, σύμμαχος και έμπιστη Σύμβουλος στον Αγώνα Αλληλεγγύης με τον Κουρδικό λαό. Και σήμερα, ως πυρπολητής καρδιών.

Πέτρος Ευδόκας, petros@cyprus-org.net

Εδώ με τον Κούρδο αγωνιστή της Ελευθερίας Τσερκέζ Κορκμάζ (Cerkez Korkmaz):

 

Εδώ, με τον Τσερκέζ Κορκμάζ και Φαϋζάλ Σαριγιλντίζ (Faysal Sariyildiz), που είναι εξόριστος Βουλευτής του Δημοκρατικού Κόμματος των Λαών, HDP


* * * 

 

Tuesday, 30 August 2016

Friday, 1 April 2016

Ένας Παππούς Αμίλητος ~ Κύπρος εν Ταύροις





Στους παππούδες μας με τα Ελληνικά ονομάτα

Θα μπορούσε να είναι ο οποιοσδήποτε. Ένας απλός, άσημος άνθρωπος του λαού. Με τις μυρωδιές του χωριού του ακόμη πάνω του. Με τη μυρωδιά των τσιγάρων που έμαθε στον Μεγάλο Πόλεμο – ή μήπως παιδί ακόμη στα μεταλλεία; - όπου πήγε εθελοντής και τα έφερνε με τις μεταλλικές κούτες στο σπίτι. Τα έκοψε στα 65 του μετά από τρία εφράγματα όταν ο γιατρός του του κέρασε ένα λέγοντας του: «Τι τα χώνεις κάτω από το μαξιλάρι; Πάρε ένα και σου εγγυώμαι ότι θα πεθάνεις αν συνεχίσεις».

Αγύριστο κεφάλι. Κυπραίος με τα όλα του. Με το χαλλούμιν το τηανητόν και τα αυκά με το πόλιπιφ, τα λουκάνικα, τα αγρέλια, το τσιγάρον που με έπνιεν ως τα τρία εμφράγματα. Πάτερ φαμίλιας με τα θετικά και τα αρνητικά του. Υπεύθυνος μα και αυταρχικός, ευγενικός μα και απότομος, ευαίσθητος μα και σκληρός. Ο παππούς μας ο αντάρτης. Ο παππούς μου ο αντάρτης. Ένας παππούς αμίλητος.

Όπως πολλοί απλοί λαϊκό άνθρωποι έφυγε ήσυχα από τη ζωή όπως ήσυχα - νομίζαμε – την έζησε. Αμίλητος. Διθύραμβοι δεν ακούστηκαν στην κηδεία του. Σημαίες δεν σκέπασαν το φέρετρο του. Οι παλιοί του σύντροφοι είτε είχαν φύγει πριν από αυτόν, είτε τον ξέχασαν.

Η κληρονομιά του στα εγγόνια του κάποιες εκατοντάδες βιβλία και περιοδικά. Κλασικά εικονογραφημένα, Μπλεκ, Κράνος, Μικρός Ήρως και πολλά πολλά βιβλία τσέπης. Ο εκτελεστής, Ο Εξολοθρευτής, SAS, Ο Χιτών, Quo Vadis. Τότε που τα διαβάζαμε χωρίς να καταλαβαίνουμε την αξία πολλών από αυτά. Τα περισσότερα τα έκαψε μια μέρα η γιαγια πυρώνοντας το φούρνο. Ή ζεσταίνοντας το λουτήρα για το μπάνιο, δεν είμαι σίγουρος.

Το χειροποίητο ξυλόγλυπτο φιδάκι σε ένα μέρος του σπιτιού, που μάγευε τη φαντασία ενός μικρού αγοριού με το ίδιο όνομα. Και ο παππούς αμίλητος, να μην μοιράζεται ποτέ ούτε μία προσωπική ιστορία. Δεν κατάλαβαμε ποτέ μας γιατί. Το μόνο που ξέραμε ήταν ότι κατατάγηκε στον αγγλικό στρατό το 40 και ότι λόγω ύψους τον πήραν στην στρατιωτική αστυνομία. Ήταν στην Αίγυπτο στην εκστρατεία της ερήμου. Και εκεί πήρε μία από τις πρώτες τρεις θέσεις σε αγώνα με μοτοσυκλέτες στην έρημο. Η αγάπη του για τις μοτοσυκλέτες ήταν πιο μεγάλη από τις αφηγήσεις για ηρωικά κατορθώματα. Ήσυχα ήρθε, ήσυχα έφυγε με πολλή ταλαιπωρία ενδιαμέσως. Ο παππούς μας. Ο παππούς μου.

Και ύστερα μετά θάνατον οι ιστορίες να έρχονται μέσα στο πέρασμα του χρόνου να φωτίζουν την παρουσία του στην απουσία του. Και να καταδιώκουν τα εγγόνια του και τον εγγονό του το δάσκαλο που δεν ρώτησε και που όταν ρώτησε δεν επέμενε.

Οι ιστορίες για τη φτώχια και την ορφάνια. Ο πρόπαππος που έπινε. Ο θάνατος των γονιών του και η ορφάνια. Η ζωή σαν Όλιβερ Τουίστ και ο ύπνος στα νεκροταφεία. Το τσιρακκούδιν των μεταλλείων, ο σκαρπάρης, ο πογιατζής, ο τραγουδιστής, ο φτωχός που πήγε στον πόλεμο για να ζήσει η οικογένεια του μέσα στην κρίση. Ο Έλληνας που ήταν φίλος με τους Τούρκους που κανένας δεν τον άκουσε ποτέ να λέει μιαν άσχημην κουβέντα για τους συγχωριανούς του ούτε για τους Τούρκους του διπλανού χωριού. Ακόμη κι όταν έκαμαν τα αυτοσχέδια τανκ από τράκτορ και πυροβολιούνταν στα χωράφια το 63. Ακόμη και μετά την εισβολή και το κακόν. Ο παππούς μας ο αμίλητος. Ο παππούς μου.

Και ο αγώνας. Οι δυναμίτες που έκλεβε από τα μεταλλεία για να τους δώσει στην οργάνωση. Τον έψαξαν πολλές φορές μα δεν τους βρήκαν. Τους έχωνε στο φανάρι της μοτοσυκλέτας. Όταν όμως ο ξάδελφος του απαγχονίστηκε, όταν τα δύο αδέλφια του συνελήφθησαν για συμμετοχή στην οργάνωση, τον απέλυσαν μαζί με τον άλλο του αδελφό. Υπόνοια υποστήριξης της τρομοκρατίας. Φτωχός και πένης ξανά. Από την περίοδο της «δόξας» μόνο ένα μικρό αναμνηστικό. Το φιδάκι που σκάλισε ο αδελφός του ο αντάρτης στα κρατητήρια της Κοκκινοτριμιθιάς. Εκείνο που μάγευε τον μικρό εγγονό με το ίδιο όνομα.

Τι παράξενοι που ήταν τούτοι οι παππούδες μας. Αν τους άκουες να μιλούν θα θαρρούσες ότι ήταν οι πιο άσημοι των ασήμων, χωρίς καμία άισθηση αντίληψης για τις πράξεις τους. Αυτοί που τα έβαλαν με τον σιδηρόφρακτο φασισμό. Αυτοί που στάθηκαν μπροστά σε μια αυτοκρατορία. Ξυπόλητοι και πένητες. Αν τους άκουες να μιλούν θα άκουες έναν απεριόριστο θαυμασμό για τους αντιπάλους τους. Τους Γερμανούς και τους Άγγλους. Κουβέντες που ξεχείλιζαν από αγάπη  και θαυμασμό για τον Ρόμμελ, τον Μοντγκόμερυ, την οργάνωση των Άγγλων και των Γερμανών, τις σοκολάτες, τον βούτυρο, τη ζάχαρη πανω στο ψωμί. Οι παππούδες μας. Ο παππούς μου. Που δεν διάβασαν ποτέ Μακρυγιάννη αλλά που του έμοιαζαν τόσο πολύ στους τρόπους και τη γλώσσα.

Κάθε πρώτη του Απρίλη τους θυμούμαι πιο έντονα. Τον θυμούμαι πιο έντονα. Οι δάσκαλοι που μας δίδασκαν χωρίς να μιλούν. Οι δάσκαλοι που μας δίδαξαν πιο πολλά με όσα δεν είπαν. Οι δάσκαλοι που μας έμαθαν με την απουσία τους όσο ποτέ δε θα μπορούσαν με την παρουσία τους. Οι παππούδες μας. Ο παππούς μου.

Και αναπόφευκτα μετά συγκρίνω. Συγκρίνω την σιωπή τους με όλες τις ακατάσχετες λογοδιάρροιες που ακούονται την σήμερον από λιμοκοντόρους καρεκλοκένταυρους ή ακόμη και από παλιούς συναγωνιστές τους που εξαργύρωσαν με το αζημίωτο τη συμμετοχή τους στον αγώνα για εκείνους, τα παιδιά και τα εγγόνια τους φορώντας τη δράση τους σαν διαβατήριο ώσπου και εκείνη έχασε τη λάμψη της δίπλα σε πολιτικάντηδες. Δεν έχω πλέον κανένα σεβασμό σε αυτούς που πούλησαν την ψυχή τους για να αποτελούν το άλλοθι της «μεγάλης πατριωτικής εθνικόφρονας παράταξης».Δεν έχω κανέναν σεβασμό σε όσους με την παρουσία τους δίδουν άλλοθι σε ψέυτες, κλέφτες και λωποδύτες να εκφωνούν πανηγυρικούς για τους παππούδες μας. Για τον παππού μου.

Ο παππούς μου θα με μάλωνε για όσα γράφω, είμαι σίγουρος. Αυτός που δεν είπε ποτέ κανέναν κακό λόγο για κανέναν θα μου έλεγε πιθανώς:
«Σολή δεν εν σωστόν γιε μου να γράφεις τούτα τα πράματα. Μιλάς για αθρώπους που αγωνίστηκαν, που εσιωνώσαν γαίμαν, που είδαν τους φίλους τους να πεθανίσκουν, που εβασανιστήκαν...»

Θα τον κοίταζα αμίλητος.  Ο παππούς μου ο αμίλητος, ο εγγονός του ο αμίλητος. Μια ιστορία χωρίς αίσιο τέλος. Και οι συναγωνιστές του σήμερα δίπλα στους πολιτικάντηδες να μιλούν για το μεγαλείον του Αγώνα. Για τους παππούδες μας με τα Ελληνικά ονόματα.

Και ο παππούς του Κώστα ακόμη να διερωτάται:

«Και τι θα γίνει τώρα,
θα σχίσουμε τα παλιά μας τετράδια
που ‘ταν γεμάτα χρωματιστή «Ένωση»,
θα σχίσουμε τα παλιά μας σχολικά τετράδια
που ‘ ταν γεμάτα «Ένωση» διακοσμημένη με γιασεμιά και
λεμονανθούς και μαργαρίτες,
θα σχίσουμε τα παλιά αναγνωστικά των παιδιών μας
με τις ελληνικές σημαίες,
θα πετάξουμε τ’ αγαπημένο αναμνηστικό σκουφί του Γυμνασίου
με την «Ένωση» στο γείσο,
θα πετάξουμε το χάρακά τους
και την τσάντα και τη μπάλα και το ποδήλατο
που ‘γραφαν «Ένωση»;
Αλήθεια, πέστε μου, τι θα γίνει τώρα;»

Με τα λόγια του να μου τρυπούν το κεφάλι και να μου ξεσσιήζουν την ψυσιήν.

Κύπρος εν Ταύροις 2016. Χωρίς αίσιον τέλος.

Σόλων Αντάρτης~solon_antartis@yahoo.com
~~~~~~~~~~~~







Saturday, 22 January 2011

Νεο-Οθωμανισμός στον Κόσμο του Ονείρου

ÖZGÜN KUTALMIŞ okutalmis@yahoo.com

Αρθρο του Οζγκιούν Κουταλμίς στην αντιστασιακή ΤουρκοΚυπριακή εφημερίδα Αφρίκα γιά το καυτό θέμα του ανερχόμενου Νεο-Οθωμανισμού στην εξωτερική πολιτική της Τουρκίας. Ακολουθεί ένα σύντομο σχόλιο με ανάλυση.

* * *
Στον κόσμο του ονείρου

ΠΡΟΤΟΥ ο Νταβούτογλου αναλάβει το Υπουργείο Εξωτερικών ήταν σύμβουλος του Ερντογάν σε θέματα διεθνών σχέσεων. Μετά την ανάληψη των υπουργικών του καθηκόντων επικεντρώθηκε στο να μηδενιστούν τα προβλήματα με τους γείτονες. Αναπτύχθηκαν σχέσεις με χώρες όπως η Συρία και καταργήθηκαν οι θεωρήσεις. Με την Αρμενία υπογράφηκε πριν ένα χρόνο μια συμφωνία χωρίς όμως να σημειωθεί πρόοδος με αποτέλεσμα οι σχέσεις να παραμένουν ως είχαν.

Δεν ομαλοποιήθηκαν οι σχέσεις με την Ελλάδα λόγω Κυπριακού και Αιγαίου. Από τα έγγραφα της wikileaks πληροφορηθήκαμε τι σκέπτεται ο ηγέτης του Αζερμπαϊτζάν για την Τουρκία και την κυβέρνησή της.

Τις μέρες μας ακούμε ότι η κυβέρνηση Ερντογάν συζητά σχέδια για δημιουργία μιας ένωσης μουσουλμανικών κρατών που ήταν κάποτε επαρχίες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, στα πρότυπα της Αγγλικής Κοινοπολιτείας. Τα μέλη της ένωσης αυτής θα διενεργούν εμπορικές συναλλαγές όπως γίνεται ανάμεσα στα κράτη μέλη της ΕΕ.

Κατ’ αρχάς θα πρέπει να δούμε αν τα μουσουλμανικά κράτη είναι αυτάρκη. Όταν ρίξουμε μια ματιά στα κράτη αυτά θα δούμε ότι υπάρχουν πλούσια κράτη λόγω πετρελαίου, κράτη που δεν διαθέτουν πετρέλαιο και λιμοκτονούν, όπως και μουσουλμανικά κράτη με ανεπτυγμένη βιομηχανία όπως η Τουρκία, Μαλαισία, Ινδονησία. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το εθνικό εισόδημα των 57 μουσουλμανικών κρατών υστερεί έναντι αυτού της Ιαπωνίας. Γιά να μπορεί να υπάρχει συνεργασία μεταξύ των μουσουλμανικών κρατών θα πρέπει να διεξάγονται αμοιβαίες εμπορικές συναλλαγές . Τι εμπόρευμα θα μπορούσε να πουλήσει το Κατάρ στη Σαουδική Αραβία αφού και τα δύο κράτη βασίζονται στο πετρέλαιο;

Τελευταία ακούμε συνεχώς ότι η Τουρκία έχει αναπτυχθεί, ότι έχει την 14η ισχυρότερη οικονομία του κόσμου και ότι είναι μέλος των G20. Εξετάζοντας όμως την κατάσταση στην Τουρκία βλέπουμε ότι η ανεργία δεν μειώθηκε και ούτε η ευημερία του λαού βρίσκεται σε καλύτερη μοίρα. Η ανάπτυξη της Τουρκίας δεν οφείλεται σε νέες επενδύσεις αλλά εις την έκρηξη σε εισαγόμενα φθηνά προϊόντα με αποτέλεσμα το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών να είναι πέραν των 50 δισ. δολλαρίων (2010).

Παρ' όλην αυτή την κατάσταση, εκείνοι στην εξουσία της χώρας πιστεύουν ότι, μετά τη στάση του Ερντογάν απέναντι στους Ισραηλίτες η Τουρκία είναι σε θέση να καθορίζει την παγκόσμια πολιτική και ότι χωρίς την Τουρκία δεν είναι δυνατόν να χαραχτεί νέα παγκόσμια πολιτική. Τώρα ονειρεύονται μια Ένωση ωσάν αυτή της ΕΕ που θα απαρτίζεται από μουσουλμανικές χώρες της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.

Έχοντας υπόψη και τις μελέτες οικονομολόγων, λέμε ότι το κόμμα της εξουσίας στην Τουρκία βρίσκεται στον κόσμο του ονείρου.

Οζγκιούν Κουταλμίς, okutalmis@yahoo.com
Εφημερίς Αφρίκα
http://www.afrikagazetesi.net


ΝεοΣταυροφορίες και Ανερχόμενος Νεο-Οθωμανισμός

Παρ' όλην τη ειρωνεία που εκφράζει ο συμπατριώτης μας αρθρογράφος Οζγκιούν Κουταλμίς ενάντια στην Νεο-Οθωμανική αλαζονεία των κυβερνώντων στην Τουρκία, ο κίνδυνος γιά όλους τους λαούς εντός και εκτός Τουρκίας είναι υπαρκτός.

Ο πλανήτης ήδη "γονάτισε" από την αλαζονική αναβίωση της πολεμικής Σταυροφορίας που επέβαλε ο Δυτικός Ιμπεριαλισμός ενάντια στο Ισλάμ. Μπορεί να αντέξει και μιά αναβίωση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας εξοπλισμένης με πυραύλους, με το δόγμα εθνοκάθαρσης και με την ανανεωμένη βιομηχανική-εμπορική υποδομή που κατέχει σήμερα η Τουρκία;

Η νέα Σταυροφορία σφαγών ενάντια στο Ισλάμ που εκτόξευσαν οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο με συμμάχους τις Ευρωπαϊκές και άλλες αποικιακές δυνάμεις από την αρχή της δεκαετίας του 2000 συνεχίζει να ενδυναμώνει όλες τις αντιδραστικές δυνάμεις που θέλουν να χρησιμοποιήσουν το Ισλάμ γιά τους δικούς τους αυταρχικούς σκοπούς.

Άλλωστε και η Ιστορία το ίδιο μάθημα μας έδωσε: οι αλεπάλληλες Σταυροφορίες του Μεσαίωνα ενάντια στο Ισλάμ εδραίωσαν και θεμελίωσαν την εξουσία των Οθωμανών σε τεράστια έκταση στην περιφέρεια μας. Μήπως εκεί οδηγούμαστε πάλι;

Η τεράστια ταξική σύγκρουση που εκτείνεται τώρα σε ολόκληρο το πρόσωπο της Γης αναπλάθει τα ίδια ιστορικά γεγονότα με νέες τεχνολογίες και νέες ταξικές συνιστώσες:
ο- Ο μεσαιωνικός Φεουδαρχικός Ιμπεριαλισμός γιά λόγους που αφορούσαν τη δική του εσωτερική ταξική πάλη εκτόξευσε Σταυροφορίες ενάντια στο Ισλάμ που "παρεμπιπτόντως" κατέστρεψαν τον ελληνισμό, τον αραβικό λαό, και όλες τις παραΜεσόγειες χώρες σε τόσο μεγάλο βαθμό, που η επέλαση των Οθωμανών σάρωσε τις μηδαμινές τους αντιστάσεις και πέτυχε να εγκαθιδρύσει μιά Αυτοκρατορία που κυριάρχησε γιά αιώνες.

ο- Ο σύγχρονος Κεφαλαιϊκός Ιμπεριαλισμός στις χώρες της Δύσης καταρρέει λόγω της διαρκούς πτώσης της αξίας του Κεφαλαίου. Όσον πιό πολύ αυξάνονται οι παραγωγικές δυνάμεις, τόσον ελαττώνονται τα κέρδη, και η μόνη προσοδοφόρα βιομηχανία αναδεικνύεται όλο και πιό πολύ να είναι εκείνη που καταστρέφει τις παραγωγικές δυνάμεις: ο Πόλεμος.

Εξαπέλυσαν λοιπόν ένα πόλεμο ("Πόλεμο Χωρίς Τέλος", τον βάφτισε ο πρώην Πρόεδρος των ΗΠΑ Τζώρτζ Μπούς) με μορφή Σταυροφορίας ενάντια στο Ισλάμ από τον οποίο εξάγουν τεράστια κέρδη. Αλλά συν τω χρόνω σφαγιάζουν εκατομμύρια ανθρώπων στην περιοχή μας, και καταστρέφουν τις χώρες παντελώς, ιδίως στη Μέση Ανατολή, στα Βαλκάνια και στη Βόρειο Αφρική - εκεί δηλαδή όπου κυριαρχούσαν και οι Οθωμανοί στο παρελθόν, και όπου στοχεύει να κυριαρχήσει ξανά η εξωτερική πολιτική της Τουρκίας.
| Η εικόνα δίπλα δείχνει τις Οθωμανικές κατακτήσεις με τις χρονολογίες επέλασης. Με κλίκ μπορείτε να δείτε τις λεπτομέρειες. |
Πως θα αντισταθεί στον Νεο-Οθωμανισμό ένα κατεστραμμένο Αφγανιστάν; Ένα κατεστραμμένο Ιράκ; Οι περιοχές του Πακιστάν που τώρα υπομένουν βομβαρδισμούς από τις ΗΠΑ (είναι ακήρυκτος ο πόλεμος ενάντια στο Πακιστάν, αλλά υπαρκτός), εκείνες πως θα αντισταθούν στους Οθωμανούς;

Οι λαοί της Παλαιστίνης, του Λιβάνου, της Κύπρου, ήδη συντριμμένοι από προηγοήμενες φάσεις κτυπημάτων από τον Σιωνικό και Δυτικό Ιμπεριαλισμό και τους Νεο-Οθωμανούς, πως θα αντισταθούμε; Με ποιές δυνάμεις;

Με την αποικιοποίηση των πάντων από το Κεφάλαιο και την διείσδυση του σε κάθε πτυχή της ζωής, όλοι οι λαοί έχουν μετατραπεί σε προέκταση του βιομηχανικού προλετάριου. Συνιστούν μαζί, στο σύνολο τους δηλαδή οι λαοί, τη Διεθνή τάξη εργαζομένων που αφ' ενός παράγει με τη συλλογική της εργασία του το Κεφάλαιο - που μας καταδυναστεύει - και τα Κέρδη του, αφ' εταίρου όχι μόνο το Ισλάμ, αλλά και όλοι μας μαζί οι λαοί, γινόμαστε στόχοι στον Πόλεμο Χωρίς Τέλος που κατέληξε να είναι και η πιό κερδοφόρα επιχείρηση στα τελευταία στάδια του Καπιταλισμού. Ναι μεν σφαδάζει το Κεφάλαιο στα τελευταία του, αλλά απειλεί να μας πάρει κάτω όλους μαζί του.

Οι μόνες πιθανές και αναγκαίες πορείες αντίστασης είναι ενάντια και στον Διεθνή Ιμπεριαλισμό και στον Νεο-Οθωμανισμό που απειλεί με κατάληψη μεγάλο μέρος της ευρύτερης μας περιοχής.

Και οι δύο μας ταυτότητες είναι απαραίτητες στην αντίσταση: και η ταυτότητα μας ως εργαζόμενοι, ως οι συλλογικοί παραγωγοί των πάντων, ενωμένοι τοπικά και διεθνώς, και η ταυτότητα μας ως λαοί με εθνική-πολιτιστική ταυτότητα που συνενώνει τους λαούς, ως τέτοιους, σε διεθνιστική αλληλεγγύη.

Οι συμμάχοι μας στην ΤουρκοΚυπριακή κοινότητα καθώς και στην Τουρκία ορθώς ειρωνεύονται και αντιστέκονται με κάθε άλλο τρόπο στον Νεο-Οθωμανισμό. Η ΤουρκοΚυπριακή κοινότητα είναι μικρή, αριθμητικά, αλλά αποτελεί στρατηγική μειονότητα που μπορεί να παίξει πολύ πιό μεγάλο ρόλο από ότι καθορίζει το μέγεθος της.

Στην ελληνόγλωσση Κύπρο υπάρχουν επίσης κάποιες δυνάμεις αλλά και εκείνες είναι κυρίως εν δυνάμει, υπαρκτές μεν αλλά όχι ακόμα συνειδητοποιημένες και στρατευμένες στην αντίσταση. Απεναντίας, το Κράτος και το Κεφάλαιο στην μη-κατεχόμενη Κύπρο είναι στα χέρια εκείνων που θέλουν καλές και κερδοφόρες σχέσεις με τον Οθωμανισμό και με τον Διεθνή Ιμπεριαλισμό, και κάποιο μέρος του λαού που ταυτίζεται με την εξουσία συχνά παρασύρεται μαζί τους.

Μόνον ο απλός ευρύς λαός δείχνει να έχει ήθος και διάθεση γιά αντίσταση. Όσον πιό πολύ ξεφεύγει ιδεολογικά και πρακτικά από τον έλεγχο και τις δομές των αυταρχικών Κομμάτων, της αυταρχικής Κυρίαρχης Εκκλησίας, του Κεφαλαίου και του Κράτους (τα τέσσερα Κάππα της Καταστροφής), τόσον πιό πολύ ανοίγονται οι πιθανότητες ουσιαστικής αντίστασης.

Η αυτο-οργανωμένη παράταξη του ΟΧΙ, και ιδιαίτερα η Σοσιαλιστική παράταξη του ΟΧΙ, τροφοδοτεί μερικές από τις πιθανές πηγές αντίστασης. Χρειαζόμαστε κι άλλες.

Πέτρος Ευδόκας, petros@cyprus-org.net
~~~~~~~~~~~~~

Σημειώσεις και Αναγνώσματα

Το άρθρο του Οζγκιούν Κουταλμίς δημοσιεύτηκε σε ελαφρώς διαφορετική μετάφραση και στην εφημερίδα Φιλελεύθερος, Παρασκευή, 21 Ιανουαρίου 2011:
Στον κόσμο του ονείρου
http://www.philenews.com/digital/Image.ashx?t=3&iid=820

Οι δυνάμεις Κεφαλαίου και Κράτους κατηγορούν ως "εθνικιστές" εκείνους που λέμε ότι η συμμαχία ΤουρκοΚυπρίων και ΕλληνοΚυπρίων ενάντια στον Διεθνή Ιμπεριαλισμό και τον Νεο-Οθωμανισμό είναι το κλειδί γιά την λύση πολλών προβλημάτων στην περιοχή μας. Μας ενδιαφέρει πολύ το θέμα, γι' αυτό και στηρίξαμε την εκδήλωσε με τίτλο:
"Η Κρίση του Ελληνισμού, Νεο-Οθωμανισμός και Αντίδραση"
http://cyprusindymedia.blogspot.com/2011/01/blog-post_04.html

Οι πολιτικοί μας αντίπαλοι - πολιτικά εξαρτήματα της σταλινικής ηγεσίας του ΑΚΕΛ, ενάντια στο αίσθημα και την αντίληψη της λαϊκής βάσης του κόμματος, που συμφωνεί μαζί μας - λεν ότι ακόμα και το να μιλούμε γιά Νεο-Οθωμανισμό είναι "απόδειξη" ότι ανήκουμε στην ακροδεξιά. Δεν υπάρχει βέβαια λογική σε τούτο, αλλά μπορείτε να δείτε τις κατηγορίες εναντίον μας εδώ:
http://lists.indymedia.org/pipermail/imc-europe/2011-January/0109-bf.html

Και η απάντηση μας:
"Another Collective Response by Cyprus IndyMedia to New Accusations"
http://cyprusindymedia.blogspot.com/2011/01/another-collective-response-by-cyprus.html

Turkey cannot be regional leader, says Armenia
19 January 2011, Wednesday / Today’s Zaman, İstanbul
http://www.sundayszaman.com/sunday/newsDetail_getNewsById.action?newsId=232859

Στα λόγια μεν όχι, στην πράξη όμως και ανάμεσα στις λέξεις, ναί:
I am not a neo-Ottoman, Davutoğlu says
http://www.todayszaman.com/news-193944-i-am-not-a-neo-ottoman-davutoglu-says.html

President Abdullah Gül: “Turkey has security forces all over the world, including Afghanistan, Kosovo, Bosnia and Herzegovina, Africa and Haiti..."
Claims of axis shift stem from ignorance, bad intentions, says Gül
http://www.todayszaman.com/news-213148-claims-of-axis-shift-stem-from-ignorance-bad-intentions-says-gul.html

Απόσπασμα από την μελέτη του Ομέρ Τασπινάρ με τίτλο:
"Between Neo-Ottomanism and Kemalism"
Ömer Taşpınar

"Neo-Ottomanism Versus Kemalist Foreign Policy
Since the AKP came to power in late 2002, its foreign policy has been based on what Erdogan's top foreign policy advisor, Ahmet Davutoglu, calls "strategic depth."...

...He argues that, unlike other imperial powers, for the first 80 years after its founding in 1923, the Turkish Republic largely ignored relations with the states that had been formed out of the former Ottoman provinces in North Africa and the Middle East, and that today Turkey needs to play a greater role there. Davutoglu's "neo-Ottoman" vision, it should be noted, is very different from policies promulgated by Necmettin Erbakan. While Erbakan sought to create an Islamic alliance with Muslim countries like Libya, Iran, Malaysia, and Indonesia as an explicit alternative to alliance with the West, AKP leaders today want to reach out to the East to complement their ties to the West, not replace them.

Their vision, which builds on the approach of former President Ozal, is one in which Turkey rediscovers its imperial legacy and seeks a new national consensus where the multiple identities of Turkey can coexist. It reminds Turks that they once had a great multinational empire that ruled the Middle East, North Africa, the Balkans and parts of Central Europe. Such emphasis on the Ottoman legacy is not part of a plan to Islamize Turkey and Turkish foreign policy. Rather, it is an attempt to balance and broaden the horizons of Kemalism and its over-obsession with Turkey's Western identity and trajectory."
http://carnegieendowment.org/files/cmec10_taspinar_final.pdf

* * *

Thursday, 12 August 2010

Περσείδες Δ ι ά τ τ o ν τ ε ς, 2010

Αντι Αισχύλου, Αίσχος

Τις νύκτες της Πέμπτης και Παρασκευής , 12ης και 13ης Αυγούστου, προβλέπεται από την αστρονομία ότι θα κορυφωθούν σε μαζική εμφάνιση οι ετήσιοι διάττoντες αστέρες (μετεωρίτες ) που είναι γνωστοί με το όνομα Περσείδες. Φέρουν το όνομα λόγω της φαινομενικής προέλευσης τους από την περιοχή του ουρανού όπου είναι ο αστερισμός του Περσέα.

Από τον συσχετισμό των θέσεων και κινήσεων των διαφόρων ουρανίων σωμάτων και παρατηρητών, παράγεται η εντύπωση ότι οι διάττοντες «εκτοξεύονται» από την περιοχή του αστερισμού Περσέα πρός όλες τις άλλες περιοχές του ουρανού.

Η θέαση τους φέτος αναμένεται πως θα διευκολυνθεί πάρα πολύ λόγω απουσίας της Σελήνης. Πρόσφατα όμως υπάρχει υπερβολικά αυξημένη υγρασία στην ατμόσφαιρα, το οποίον δυσκολεύει τα πράματα. Οι μετερεωλογικές προβλέψεις είναι και πιό ξηρό ΣαββατοΚυρίακο, οπότε η θέαση των Περσείδων ίσως να συνεχιστεί και εκείνες τις μέρες.

Το φαινόμενο Περσείδες πάντα κάτι προσφέρει - ακόμα και τα πιό δύσκολα χρόνια! Αξίζει τις λίγες ώρες "προσύλωσης στο καθήκον" ξάπλα υπό τον έναστρο ουρανό.

Οι πιό καλές ώρες γιά θέαση αρχίζουν στις 10:00 μμ. Οι πιθανότητες γιά "καλή παράσταση" αυξάνονται όσο προχωρεί η νύκτα: αναμένονται Περσείδες μέχρι τα χαράματα, και τις δύο νύκτες.

Ο αστερισμός του Περσέα ανατέλλει γύρω στις 9μμ και 10μμ ώρα τοπική στο ΒορειοΑνατολικό τμήμα του ορίζοντα. Εκείνη την ώρα αναμένονται οι πρώτες βολίδες οι οποίες συνήθως εκτελούν μακρυνή τροχειά εφαπτόμενη του πλανήτη, οπότε και είναι οι πλέον θεαματικές.

Οι πρώτοι μετεωρίτες θα επέρχονται αραιά. Σιγά σιγά, ενώ ο αστερισμός του Περσέα ανέρχεται στον ουρανό οι διάττoντες αστέρες θα πυκνώνουν χρονικά. Στο παρελθόν έχουν καταμετρηθεί από δύο ανά λεπτό μέχρι και περισσότεροι (σε εξαιρετικές περιπτώσεις μέχρι και δέκα ή και είκοσι ανά λεπτό).

Ενόσω ο αστερισμός του Περσέα συνεχίζει να ανεβαίνει πιό ψηλά στον ουρανό, οι τροχειές των μετεωριτών θα είναι πιό σύντομες (κατευθυνόμενες πρός τον πλανήτη μας αντί να σε τροχιές εφαπτόμενες).

Οι μετεωρίτες αποτελούνται από πολύ μικρά τεμάχια σκόνης ή θραύσματα λίθων (σαν κόκκους άμμου) που αναφλέγονται και πυρπολούνται συγκρουόμενοι με την ατμόσφαιρα με ταχύτητες περίπου 60 χλμ το δευτερόλεπτο.

Με την αυγή θα αυξάνεται ο αριθμός των μετεωριτών αλλά η ορατότητα θα είναι σχεδόν μηδαμινή. Τυγχάνουν εξαιρέσεις, αλλά συνήθως με τις πρώτες ακτίνες του ήλιου το φαινόμενο άνκαι συνεχίζει να υφίσταται, παύει να είναι ορατό.

Οι Περσείδες οφείλονται σε διαστημικό υλικό που βρίσκεται στην ουρά του κομήτη Swift-Tuttle, την οποία ο πλανήτης μας διασχίζει κάθε Αύγουστο. Είναι γνωστοί στην ανθρωπότητα από αρχαιότητος.

Μαζί τους Περσείδες ταξιδεύει προς την Κύπρο από την αρχαιότητα και επιπρόσθετο αστρικό υλικό με απόλυτα σύγχρονο συσχετισμό θέσεων και αντιθέσεων, κινήσεων και κινημάτων των επιγείων σωμάτων. Πέρσης μαντατοφόρος περιγράφει στη βασιλομάνα αυτά που είδε και έζησε:

"Αρχή στην πάσα συμφορά, δέσποινα, κάποια
θεϊκιά κατάρα ή πονηρόν έκαμε πνεύμα,
που φάνηκε απο που δεν ξέρω γιατί κάποιος
Έλληνας ήρθ' απο το στρατό των Αθηναίων

κι είπε στο γιό σου Ξέρξη αυτά: πως άμα πέσει
της μαύρης νύχτας το σκοτάδι, δεν θα εμέναν
οι Έλληνες άλλο, μα στων καραβιών θα ορμούσαν
στα σκαμνιά πάνω, για να σώσει όπου προφτάσει
καθένας με κρυφή φευγάλα τη ζωή του.

Και κείνος άμα τ' άκουσε, χωρίς να νιώσει
το δόλο του Έλληνα, ούτε των θεών το φθόνο,
σ' όλους τους ναύαρχούς του αυτή τη διάτα βγάζει:

Σαν παύσουν να φλογίζουνε του ήλιου οι αχτίνες
τη γη, κι απλώσει το σκοτάδι στον αιθέρα,
σε τρείς σειρές να τάξουν τα πολλά καράβια
για να φυλάξουν τα στενά και τα πολύβουα
περάσματα της θάλασσας, κι ολόγυρ' άλλα

το θείο του Αίαντα το νησί να περιζώσουν
γιατί αν γλιτώναν οι Έλληνες τον κακό χάρο,
βρίσκοντας με τα πλοία κρυφό φευγιό απο κάπου,
όλοι, να ξέρουν, θα'χαναν την κεφαλή τους.

Τέτοια με πάρα θαρρετή καρδιά προστάζει,
γιατί δεν ήξερε, οι θεοί το τί του γράφαν.

Κι αυτοί μ' όλη την τάξη και με υπάκουη γνώμη,
το δείπνο τους ετοίμασαν κι ο κάθε ναύτης
καλοβαλμένα στους σκαρμούς κουπιά επερνούσε.

Κι όταν του ήλιου εχώνεψε το φως κι η νύχτα
κατέβαινε, τη θέση τους πήραν καθένας
κι οι δουλευτάδες του κουπιού κι οι αρματομάχοι.

Κι η μιά την άλλη απ' τα μιακριά καράβια τάξη
παρακινώντας ξεκινούν μ' όποια καθένας
του είχε οριστεί σειρά, και στα πανιά οληνύχτα
κρατούσαν τα καράβια τους οι καπετάνιοι.

Μα η νύχτα προχωρεί, κι οι Έλληνες κρυφό δρόμο
ν' ανοίξουν απο πουθενά δε δοκιμάζουν
όταν όμως με τ' άσπρα τ' άτια της η μέρα
φωτοπλημμύριστη άπλωσε σ' όλο τον κόσμο,

μιά πρώτ' ακούστηκε απ' το μέρος των Ελλήνων
βουλή τραγουδιστά με ήχο φαιδρό να βγαίνει
και δυνατ' αντιβούιζαν μαζί κι οι βράχοι
του νησιού γύρω, ενώ τρομάρα τους βαρβάρους
έπιασεν όλους, που έβλεπαν πως γελαστήκαν.

Γιατί δεν ήταν για φευγιό που έψαλλαν τότε
σεμνόν παιάνα οι Έλληνες, μα σαν να ορμούσαν
μ' ολόψυχη καρδιά στη μάχη, ενώ όλη ως πέρα
τη γραμμή των της σάλπιγγας φλόγιζε ο ήχος

κι αμέσως τα πλαταγιστά με μιας κουπιά τους
χτυπούνε με το πρόσταγμα την βαθιάν άρμη
και δεν αργούνε να φανούν όλοι μπροστά μας.

Το δεξί πρώτο, σε γραμμή, κέρας ερχόνταν
μ' όλη την τάξη, κι έπειτα κι ο άλλος ο στόλος
απο πίσω ακλουθά, και τότε ήταν ν' ακούσεις
φωνή μεγάλη απο κοντά:

"Ίτε παίδες Ελλήνων, ελευθερούτε πατρίδα,
ελευθερούτε δε παίδας, γυναίκας,

θεών τε πατρώων έδη, θήκας τε προγόνων,

νυν υπέρ πάντων ο αγών!
"

Μα κι απο μας βουή στην περσική τη γλώσσα
τους αποκρίνονταν και πιά καιρός δεν ήταν
για χάσιμο, μα ευτύς το ένα στο άλλο επάνω
καράβι κρούει τη χάλκινην αρματωσιά του.

Το σύνθημα της εμβολής έδωσε πρώτα
ένα καράβι ελληνικό, που έσπασεν όλα
ενός φοινικικού κορώνες κι ακροστόλια,
κι έτσι όλοι στέφουν ο ένας καταπάνω τ' άλλου.

Λοιπόν, βαστούσε στην αρχή καλά το ρέμα
του στόλου των Περσών, μα όταν στο στενό μέσα
τόσο πλήθος στριμώχτηκαν και δεν μπορούσαν
καμιά βοήθεια ο ένας τ' αλλουνού να δίνουν

κι οι ίδιοι με τις χαλκόστομες συμμεταξύ τους
χτυπιώνταν πρώρες, σπάσανε των κουπιών όλες
μαζί οι φτερούγες και, νά, τότε των Ελλήνων
τα πλοία ένα γύρω με πολλή επιδεξιοσύνη

απο παντού χτυπούσανε, και τα σκαριά μας
αναποδογυρίζονταν και δεν μπορούσες
να βλέπεις πια τη θάλασσα που ήταν γιομάτη
απο ναυάγια καραβιών κι ανθρώπων φόνο,

και βρύαζαν οι γιαλοί νεκρούς κι οι ξέρες γύρου,
ενώ όσα μας εμένανε καράβια ακόμα
το'βαζαν στο κουτί φευγάλα δίχως τάξη.

Μα εκείνοι, σαν και να'τανε για θύννους ή άλλο
βόλασμα ψάρια, με κουπιά σπασμένα, ή μ' ό,τι
συντρίμμι απ' τα ναυάγια χτυπούν, σκοτώνουν
κι ένας βόγγος απλώνονταν μαζί και θρήνος,

ως τ' ανοιχτά της θάλασσας, όσο που η μαύρη
της νύχτας ήρθε σκοτεινιά κι έβαλε τέλος.

Μα όλο το πλήθος του χαμού, μηδέ κι αν μέρες
δέκα ιστορούσα στη σειρά, θε να'βρισκ' άκρη
γιατί, να ξέρεις, σε μια μέρα ως τώρα ακόμα
τόσο ποτέ δε χάθηκε ανθρώπων πλήθος."

Πέτρος Ευδόκας, petros@cyprus-org.net
~~~~~~~~~~~~~

Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ
Αισχύλου Πέρσαι, 353-432
Το κείμενο είναι μετασκευή από την Μετάφραση του Ι. Ν. Γρυπάρη,
http://culture.ana.gr/view5.php?id=1526&pid=375

«Οι Περσείδες είναι ουσιαστικό αρσενικού γένους, όπως οι Ατρείδες, οι Λαβδακίδες, οι Ηρακλείδες, και όχι θηλυκού, όπως οι περσίδες, που μας προστατεύουν με τη γλυκιά και δροσερή σκιά τους από την κάψα του μεσημεριού. Κι αυτό διότι όταν λέμε Περσείδης και Περσείδες, εννοούμε "Περσείδης διάττων αστέρας" και "Περσείδες διάττοντες αστέρες".»
http://www.astrovox.gr/forum/viewtopic.php?t=3664

Περσείδες 2010
http://spaceweather.com/meteors/gallery_12aug10.htm?PHPSESSID=kvhndvdfud1aca99gg93a16rr5

EarthSky's meteor shower guide for Perseids 2010
http://earthsky.org/astronomy-essentials/earthskys-meteor-shower-guide

Comments

Περιπαίζοντας τους εθνικιστές....
/ Re: Περσείδες Δ ι ά τ τ o ν τ ε ς
11 Αυγ. 2007
του dersu uzala

...και καλά τους εκάμναν.

Διαβάζοντας το κείμενο θυμήθηκα τη σάτυρα του λαού μας προς τους εθνικιστές, την χαριτωμένη απλότητα με την οποίαν ο κόσμος αφόπλιζε εκείνους που προσπαθούσαν να εκμεταλλευτούν την φιλοπατρία γιά δικούς τους σκοπούς.

Είναι μιά φράση 'που το κείμενο σας - 'που τον Αισχύλο δηλαδή, στην αρχαία ελληνική - που συχνά την τραβολογούν οι εθνικιστές, απαγγέλοντας την με στόμφο φορτίζουν τον κόσμο να ψηφίσει το κόμμα του κυρίου Άλφα, ή να στηρίξει τον άγιο Μητροπολίτη Βήτα:
"Ίτε παίδες Ελλήνων..."

Και ο αγροτικός λαός της υπαίθρου το είχε βάλει σε ρίμα και την απάγγελλε με ψεύτικο στόμφο χέζοντας τους εθνικιστές:
"Ίτε παίδες Ελλήνων
Καλαπόδας πο'ίνων".

Το αστείο βέβαια έχασε τη διαχρονικότητα του γιατί ουδείς σχεδόν πλέον φορεί "ποδίνες" - ούτε ακόμα και στις γεωρκικές εργασίες - το δε "καλαπόδι" είναι τώρα σχεδόν άγνωστο εργαλείο που κάποτε είχαν πολλοί προτεινοί στα σπίτια τους. Ήταν ουσιαστικά ένα κομμάτι ξύλο σε σχήμα ποδιού, το οποίο τοποθετούσαν μες την ποδίνα γιά να διατηρείται ο τόνος του υλικού και το ορθό σχήμα του υποδήματος.

Το καλαπόδι σήμερα επιβιώνει μόνο ως εξειδικευμένο εργαλείο στην υποδηματοποιεία. Η ύπαρξη του καλύπτει ένα καταπληκτικό φάσμα: από απλές χειροποίητες εκδοχές ομοιωμάτων του ποδιού που κατέχει ο σκαρπάρης /τσαγκάρης στις παληές μας γειτονιές, μέχρι και σε ψηφιακές μορφές με εξειδικευμένο λογισμικό που διαμορφώνει το καλαπόδι ανάλογα με τις ανάγκες της παραγωγής στο εργοστάσιο και σύμφωνα, βέβαια, με τις προσταγές της μόδας.

Κρίμα βέβαια που η συγκεκριμένη ρίμα "καλαπόδας πο'ίνων" έχασε το κεντρί της γιατί χρειάζεται πάντα οι εθνικιστές να ελέγχονται με καλοπροαίρετο χιούμορ και να εξουδετερώνονται με πολιτιστικά στοιχεία που είναι μες τα καθημερινά βιώματα του λαού μας.


Αλλά ας πούμε και την αλήθεια. Η συγκεκριμένη φράση του Αισχύλου εμπεριέχει στοιχεία ανεπανάληπτης ποίησης που πηγάζει από τον έρωτα του ατόμου με την κοινότητα, την αγάπη των ανθρώπων γιά την πατρίδα, κάτι που στην εποχή του μεταμοντέρνου Ιμπεριαλισμού και μες το κλίμα της διαρκούς μέθης του λαού με τα εμπορεύματα μπορεί να ακούεται γελοίο, παράξενο, γραφικό ή και άτοπο.

Γιά μας σήμερα που ζούμε καθημερινά την προδοσία της κάθε αίσθησης φιλοπατρίας, που ζούμε με την κατοχή και τη γενοκτονία κατάφατσα μας ("ννά ρε, ννά στα μούτρα σας, ρε" λέει ο Πενταδάκτυλος κάθε πρωί), για μας που βιώνουμε από κοντά την συνειδητή διάβρωση στην οποία υποβάλλουν οι τοπικοί μας Άρχοντες το κάθε τι ελληνικό, τα λόγια του ποιητή ακούονται σχεδόν εξωγήινα, σχεδόν άσχετα με μας - τι πα' να πεί "ελευθερώστε την πατρίδα";

Είναι μιά δόνηση από χιλιάδων χρόνων εμφυτευμένη μες τους ήχους και τα νοήματα των λέξεων:

«Ω παίδες Ελλήνων, ίτε, ελευθερούτε πατρίδ΄, ελευθερούτε δε παίδας, γυναίκας, θεών τε πατρώων έδη, θήκας τε προγόνων, νυν υπέρ πάντων αγών».

~~~~~~~~~~~~

Το παρόν είναι ανασκευασμένο από άρθρο που είχε δημοσιευτεί στην Ενδο~Μήδεια / Cyprus IndyMedia τις 10 Αυγούστου 2007,
http://web.archive.org/web/20071119074132/http://ellinika-cyprus.indymedia.org/newswire/display/737/index.php

Ξαναδημοσιεύτηκε ανασκευασμένο το 2009, εδώ:
Περσείδες Δ ι ά τ τ o ν τ ε ς, 2009
Αντι Αισχύλου, Αίσχος

http://cyprusindymedia.blogspot.com/2009/08/o.html

Το σχόλιο του dersu uzala με τίτλο "Περιπαίζοντας τους εθνικιστές...." δημοσιεύεται αυτούσιο χωρίς αλλαγές.

Photos:
http://ooyes.net/blog/photoshop-quick-tips-12-alien-eye
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~