"Της αμύνης τα παιδιά διώξανε το βασιλιά
και του δώσαν τα βρακιά του
για να πάει στη δουλειά του
τον περίδρομο να τρώει με το ξένο του το σόι..."
Αλεξανδρινοί βασιλείς
Μαζεύθηκαν οι Αλεξανδρινοί
να δουν της Κλεοπάτρας τα παιδιά,
τον Καισαρίωνα, και τα μικρά του αδέρφια,
Αλέξανδρο και Πτολεμαίο, που πρώτη
φορά τα βγάζαν έξω στο Γυμνάσιο,
εκεί να τα κηρύξουν βασιλείς,
μες στη λαμπρή παράταξη των στρατιωτών.
Ο Αλέξανδρος -- τον είπαν βασιλέα
της Αρμενίας, της Μηδίας, και των Πάρθων.
Ο Πτολεμαίος -- τον είπαν βασιλέα
της Κιλικίας, της Συρίας, και της Φοινίκης.
Ο Καισαρίων στέκονταν πιο εμπροστά,
ντυμένος σε μετάξι τριανταφυλλί,
στο στήθος του ανθοδέσμη από υακίνθους,
η ζώνη του διπλή σειρά σαπφείρων κι αμεθύστων,
δεμένα τα ποδήματά του μ' άσπρες
κορδέλλες κεντημένες με ροδόχροα μαργαριτάρια.
Αυτόν τον είπαν πιότερο από τους μικρούς,
αυτόν τον είπαν Βασιλέα των Βασιλέων.
Οι Αλεξανδρινοί έννοιωθαν βέβαια
που ήσαν λόγια αυτά και θεατρικά.
Αλλά η μέρα ήταν ζεστή και ποιητική,
ο ουρανός ένα γαλάζιο ανοιχτό,
το Αλεξανδρινό Γυμνάσιον ένα
θριαμβικό κατόρθωμα της τέχνης,
των αυλικών η πολυτέλεια έκτακτη,
ο Καισαρίων όλο χάρις κ' εμορφιά
(της Κλεοπάτρας υιός, αίμα των Λαγιδών)·
κ' οι Αλεξανδρινοί έτρεχαν πια στην εορτή,
κ' ενθουσιάζονταν, κ' επευφημούσαν
ελληνικά, κ' αιγυπτιακά, και ποιοί εβραίικα,
γοητευμένοι με τ' ωραίο θέαμα --
μ' όλο που βέβαια ήξευραν τι άξιζαν αυτά,
τι κούφια λόγια ήσανε αυτές οι βασιλείες.
Κωνσταντίνος Π. Καβάφης (1912)
~~~~~~~~~~~~~~~~
Το ποίημα του Καβάφη "Αλεξανδρινοί βασιλείς" δημοσιεύτηκε εδώ, όπου υπάρχουν και σχετικές ιστορικές σημειώσεις:
http://users.hol.gr/~barbanis/cavafy/kings-gr.html
Οι φωτογραφίες από τους πανηγυρισμούς στην Αλεξάνδρεια είναι του Tarek Fawzy και δημοσιεύτηκαν από τα AP και REUTERS.
Οι στίχοι "Της αμύνης τα παιδιά διώξανε το βασιλιά..." είναι από δημοτικό τραγούδι γιά τα γεγονότα του 1912, που ξαναεπιστρέψαν στο συλλογικό συνειδητό με την ταινία "Ρεμπέτικο" με συμμετοχή του Ξαρχάκου και Γκάτσου:
http://www.rembetiko.gr/forums/archive/index.php/t-19075.html
Η Αιγυπτιακή Αντίσταση
http://cyprusindymedia.blogspot.com/2011/02/blog-post_06.html
~~~~~~~~~~~~~~~~





