Wednesday, 29 May 2024

Το Ήθος της Διδασκαλικής Τέχνης και οι Εκλογές στην ΠΟΕΔ


Εισαγωγή:

Χίλια μύρια κύματα απ’ την Κερύνεια

Ανήκω στην γενιά των Παιδιών της εισβολής. Ανήκω στην γενιά εκείνη που ζώντας μέσα στα ερείπια, έζησε για ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα σε μία Κύπρο που γλείφοντας τις πληγές της είχε παραμερίσει τα εμφύλια Μίση, τουλάχιστον στο επίπεδο των Παιδιών.

Μέρες της αρμύρας κι ο ήλιος πάντα εκεί

με τα μακεδονίτικα πουλιά και τ’ αρμενάκια

που ελοξοδρόμησαν και χάσανε την Μπαρμπαριά

Ανήκω σε μια από τις τελευταίες γενιές Παιδιών που έπαιξε ανέμελα σε δρόμους και γειτονιές, χωρίς αυτοκίνητα, που έμπαινε στο σπίτι μόνον όταν έδυε ο ήλιος, που η λέξη Φίλος/η ήταν Ιερή. Ανήκω στην γενιά που Χαιρόταν με την επιτυχία του συμμαθητή και της συμμαθήτριάς μας γιατί στο πρόσωπό τους βλέπαμε και την δική μας επιτυχία. Γιατί όταν κάποιος ή κάποια από εμάς Δραπετευε, Δραπετεύαμε μαζί του.

Ανήκω στην γενιά πριν από τον κομματικό κατακερματισμό του τόπου μας. Στην γενιά που ονειρευόταν να αλλάξει την Κύπρο. Στην γενιά που απέτυχε, αλλά που μέσα της λάθρα βιώνει ακόμη ο Πόθος για την Ελευθερία διότι ξέρει το Ποιόν της όπως ξέρει και την Απουσία της.

Μεγάλωσαν τα γένια μας η ψυχή μας αλλιώτεψε

αγριεμένο το σκυλί γαβγίζει τη φωνή του

βοήθα καλέ μου μη φαγωθούμε μεταξύ μας

 

***

 

Πρωτοσυνάντησα το Διδασκαλικό Ήθος στα πρόσωπα των Δασκάλων μου του Δημοτικού και του Γυμνασίου. Οι Δάσκαλοι και οι Δασκάλες αίρουν τις αμαρτίες του Κόσμου. Μέσα στον σχολικό ναό είναι τα πρόσωπα εκείνα που κουβαλούν στις πλάτες τους και στην Συνείδησή τους όλο τον Ανθρώπινο Πόνο, προσωπικό και συλλογικό, μέσα από την επαφή με τα πιο αθώα πλάσματά του. Στον χρόνο που έχουν στην διάθεσή τους πρέπει να δημιουργούν ένα πλαίσιο Ασφάλειας, στο οποίο ο Έξω κόσμος δεν μπορεί να δηλητηριάσει την παιδικότητα.

Το σχολείο ήταν για μας ένα άσυλο. Μέσα του και μέσω του ξεχνιόμασταν. Και οι δάσκαλοι και οι δασκάλες μας – με όλες τις ανθρώπινες αδυναμίες τους – ήταν οι άγγελοι που ανάστησαν τον τόπο. Οι μορφές που έδωσαν ελπίδα σε χιλιάδες προσφυγόπουλα σαν και μένα και την αδιασάλευτη πίστη ότι «θά’ρθει άσπρη μέρα και για μας». Η Ισότητα που βίωσα στο Δημοτικό με συνοδεύει σε όλη μου του ζωή. Και με έχει καθορίσει. Σε όλη μου την παιδική ηλικία ένιωθα διαφορετικός, όπως διαφορετικό ήταν το κουρεμένο ζέρο κεφάλι μου. Η εισβολή μας είχε διαλύσει. Κουβαλήσαμε εδώ τις πληγές μας, την φτώχεια μας και την βουβή μας αξιοπρέπεια. Και ξέραμε, μεγαλώνοντας πριν την ώρα μας, τα οικονομικά και άλλα όρια των γονιών μας, που πέτρωσαν για να μας μεγαλώσουν. Και που η Ψυχή τους έμεινε σε μια παραλία με απόκοσμο Φως στην χαμένη τους Αθωότητα. Και αυτή την διαφορά μας την θύμιζε ο κόσμος των ενηλίκων.

Όχι στο σχολείο! Εκεί οι Δάσκαλοι/ες μας φρόντιζαν να είμαστε Παιδιά. Μια αγέλη Αθωότητας που έπαιζε και μάθαινε. Οι Δάσκαλοι/ες αίρουν τις αμαρτίες του Κόσμου... Πατέρες, Μητέρες, Φίλοι, Δεν Ξεχνώ πώς σημάδεψε ο καθένας και η καθεμία τους την παιδική μου ψυχή. Και πώς με έκαναν Αριστοτελικό στο ευ ζην τους.

Κάθε φορά που δίδασκα το κείμενο για τον Pestalozzi, έκλαια βουβά μέσα μου, βλέποντας στο πρόσωπό του τους δικούς μου δασκάλους και δασκάλες, που μετά την εισβολή γαλήνεψαν της ψυχές μας.

Ήταν οι Δάσκαλοι και οι Δασκάλες μου που πίστεψαν στο προσφυγόπουλο πριν το προσφυγόπουλο πιστέψει στον εαυτό του. Τα λόγια ενθάρρυνσης, αγάπης, στοργής και μία αστείρευτη πίστη στην Δυνατότητα που άναψε μία Φωτιά που δεν σβηνει. Τους χρωστώ. Προσπαθώ να φανώ αντάξιος της εμπιστοσύνης και του Ήθους των.

Συνέχισα την φοίτησή μου στο Διδασκαλικό Ήθος στην ταπεινή Παιδαγωγική Ακαδημία Κύπρου, όπου Δάσκαλοι/ες και συμφοιτητές/τριες μου μου δίδαξαν ξανά, με άλλο πλέον τρόπο την Ισότητα και το Παιχνίδι. Η ΠΑΚ, έγινε το δεύτερο μας σπίτι, ενα νέο άσυλο μιας νεότητας σε μία Κύπρο που άλλαζε, μία Κύπρο που έμπαινε στον αστερισμό της τεχνητής ευμάρειας. Μία Κύπρο στην οποία ανέτελλε η εποχή του κομματικού κατακερματισμού του Δημόσιου Λόγου και που τα φαντάσματα του παρελθόντος γίνονταν οι Δυνάμεις του Παρόντος. Αντισταθήκαμε ως το τέλος.

Μέχρι και το κλείσιμό της η ΠΑΚ δεν αλώθηκε από τα κόμματα. Το Ήθος της συντριπτικής πλειοψηφίας των Δασκάλων της και των φοιτητών/τριων της δεν το ανέχτηκε ποτέ. Γι αυτό και η ΠΑΚ έπρεπε να κλείσει. Έζησα από πρώτο χέρι τον αγώνα για να επιβιώσουμε και τις κομματικές τρικλοποδιές σε εκείνο τον αγώνα. Κάποτε θα τα γράψω. Αυτό που μου έμεινε όμως ήταν και πάλι μία αίσθηση Αθώας Συλλογικότητας στην οποία δεν χωρούσαν διαχωριστικές ταυτότητες. Η Γνώση ότι Εμείς θα Υπηρετήσουμε το Παιδί. Και ότι σε αυτή την Ιερή Υπηρεσία αυτά που μας χωρίζουν θα έπρεπε να παραμεριστούν.

Με αυτά τα εφόδια και αυτή την προϊστορία έγινα Δάσκαλος.

Το Ήθος της Διδασκαλικής Τέχνης σφυρηλατήθηκε ανεξίτηλα μέσα μου στα πρώτα πέντε λεπτά, της πρώτης επίσημης εργάσιμης μου ημέρας ως Δάσκαλος στο Δημοτικό Σχολείο Μαλούντας.

Φτάνοντας, με υποδέχτηκε η Κυρία Χρυστάλλα Ιεροπούλου, Βοηθός Διευθύντρια και διευθύνουσα το διδιδάσκαλο σχολείο, το οποίο στελεχώναμε εκείνη και εγώ.

«Σόλωνα να διαλέξεις όποιες τάξεις θέλεις», ήταν τα πρώτα λόγια της μετά το καλημέρισμα. «Και να μην ανησυχείς». Η Κυρία Χρυστάλλα, η οποία θα μπορούσε κυριολεκτικά να είναι μητέρα μου – με τον γιο της Μάριο έχουμε την ίδια σχεδόν ηλικία – δεν χρησιμοποίησε την ιεραρχία, δεν μου το έπαιξε ανώτερη και πότισε για δύο χρόνια την Τέχνη μου. Για την ιστορία, δίδαξα Δ’, Ε’ και Στ’ τάξη την πρώτη χρονιά και Α’, Ε’ και Στ’ την δεύτερη ως Μαθητής της κυρίας Χρυστάλλας. 

Το μάθημα μου για το Διδασκαλικό Ήθος ολοκληρώθηκε το πρώτο εκείνο πεντάλεπτο, όταν μπαίνοντας στην αίθουσα βρήκα συγυρισμένο σε κασόνια, όλο το υλικό του προηγούμενου δασκάλου του Στέλιου Παυλίδη. Χωρίς να έχει καμία υποχρέωση, χωρίς καν να με γνωρίζει, άφησε πίσω του όλο το Υλικό που είχε δημιουργήσει για να υποστηρίζει την Τέχνη του. Στα μικρά σχολεία υπάρχουν περίοδοι που οι μαθητές και οι μαθήτριες δεν διδάσκονται αλλά εργάζονται σιωπηλά. Ο Στέλιος φρόντισε να ξεκινήσω την καριέρα μου με γερά θεμέλια. Χρόνια μετά τον γνώρισα και τον ευχαρίστησα προσωπικά.

Αγάπη για τον Τόπο, Αγάπη για την Κοινότητα, Αγάπη για τους Συναδέλφους, Αγάπη για τα Παιδιά: Το Διδασκαλικό Ήθος. Και η αντίληψη ότι όλοι και όλες είμαστε Περαστικοί/ες και ότι είμαστε Δάσκαλοι και Δασκάλες όλου του Σχολείου και όχι μόνον της «δικής μας» τάξης.

Τα όσα μου δίδαξαν οι δύο Συνάδελφοι σε πέντε λεπτά δεν διδάσκει κανένα Πανεπιστήμιο. Είναι αποτέλεσμα ενός πανάρχαιου Ήθους. Και η βαθιά αναγνώριση ότι όσον καλοί/ες είμαστε, η Τέχνη μας αποθεώνεται μόνον στην Συν-Εργασία μέσα σε ένα κλίμα Αγάπης. Εάν δεν υπάρχει είμαστε κύμβαλα αλαλάζοντα. Όπως το είπε και ένας από τους Δασκάλους μου, ο αείμνηστος Νίκος Λιβέρδος από την Κερύνεια:
«Αγαπάτε τους μαθητές και τις μαθήτριες σας και θα Μάθουν!»

Στα τριάντα τώρα χρόνια της πορείας μου στα θρανία συναντώ ακόμη αυτό το Ήθος. Στα πρόσωπα Συναδέλφων που Γνωρίζουν, Δεν Ξεχνούν και Αγωνίζονται. Και που τιμούν ακόμη το Παιδί μέσα τους. Και το προστατεύουν και του δίνουν θάρρος και του ανοίγουν μία μικρή πόρτα προς το Φως. Τα ονόματά τους δεν θα γραφτούν εδώ, αλλά εκείνοι/ες ξέρουν. Οι Διευθυντές και Διευθύντριες που στοργικά αντικαθιστούν απόντες γονείς. Ο Δάσκαλος που κρυφά έδιδε μέρος του μισθού του για το εγκαταλειμμένο παιδί, η Δασκάλα που τάιζε – κρυφά νόμιζε – ολόκληρες οικογένειες, ο Συνάδελφος που φιλοξένησε στο σπίτι του τον κυνηγημένο Κούρδο αντάρτη, οι Συνάδελφοι που βγήκαν στους δρόμους για την Υγεία των Παιδιών του σχολείου τους, η παρέα που ψες έφαγε στην Καλαβασό, ο Συνάδελφος και η Συνάδελφος που μαζί Υπηρετούμε ξανά μίαν μικρή Κοινότητα, ο Φίλος που δεν θα με ψηφίσει, αλλά που ξέρω ότι κάποια μέρα μπορεί να μας θάψουν μαζί σε μία άλλη Υπηρεσία. Ένας άλλος Κόσμος μακριά από τα αδηφάγα μάτια της Δημοσιότητας. 

Μία Ιερή αόρατη κοινότητα την οποία θα πρέπει να υπηρετεί η ΠΟΕΔ.  

Και όχι το αντίθετο.

Στα τριάντα χρόνια της καριέρας μου έχω επιβεβαιώσει πολλές φορές την Σοφία και το Ήθος των Υπηρετών της Τέχνης μας στους οποίους Μαθήτευσα. Με Μέγιστο των μαθημάτων την επιτακτική ανάγκη να Αγαπούμε τον Τόπο και την Τέχνη μας και να βλέπουμε στα Παιδιά, σε Όλα ανεξαιρέτως τα Παιδιά, την εγγενή Δυνατότητα και Δυναμική να αλλάξουν τον Κόσμο προς το Καλύτερο.

Είναι Καιρός ως «κλάδος» να επιστρέψουμε στην Ουσία της Ύπαρξης και της Δράσης μας εντός του κοινωνικού συνόλου.

Ο Αγώνας, ο όποιος Αγώνας μας πρέπει να αφορά την δυνατότητα των Παιδιών, Όλων Ανεξαιρέτως των Παιδιών, να Ζουν σε ένα καλύτερο Κόσμο από αυτόν στον οποίο ζούμε. Μέσα στον οποίο θα υλοποιείται το Αριστοτελικό:

“Κι επειδή τελικός σκοπός του κράτους είναι ο καλός τρόπος ζωής των πολιτών, όλα αυτά συντείνουν σ' αυτόν. Μια πόλη είναι μια κοινότητα από οικογένειες και χωριά όπου όλοι ζουν μια ζωή τέλεια και αυτάρκη. Κι αυτό, κατά τη γνώμη μας, σημαίνει να ζει κανείς ευτυχισμένα και ηθικά.

Σκοπός, λοιπόν, της πολιτικής κοινωνίας, δεν είναι η κοινή ζωή αλλά οι ωραίες πράξεις που εκδηλώνονται μέσα στα πλαίσιά της. ”

(Αριστοτέλη Πολιτικά)

Θλίβομαι αφάνταστα παρακολουθώντας τις κομματικές μπηχτές και τα υπονοούμενα, τους κήρυκες της «μόνης» αλήθειας. Τον διχαστικό λόγο που παρεισφρύει ανάμεσά μας δηλητηριάζοντας το Ήθος της Τέχνης μας. Καμία παράταξη δεν έχει το μονοπώλιο ούτε του Ήθους, ούτε του Αγώνα. Όποιοι και όποιες προσποιούνται ότι «ξέρουν παραπάνω», δρουν έξω από τα πλαίσια του Ήθους που θα πρέπει μας ενώνει.

Καλήν μας ψήφο.

Σόλων Αντάρτης ~ solon_antartis@yahoo.com

Υποψήφιος Ανεξάρτητης Κίνησης Δασκάλων

 

~~~~~~~~~~~~~

Friday, 19 April 2024

🔵 Βόρεια Ήπειρος ~ Ανατρεπτικές απόψεις από Κύπρο



 
Μια συμβολή στην Διαβούλευση για το μέλλον της Βορείου Ηπείρου

Κυριακή 14 Απρ. 2024 *

Θέλαμε να μοιραστούμε μαζί σας τα πιο κάτω... έστω αφοριστικά, χωρίς να μπαίνουμε στο βάθος ανάλυσης που απαιτείται για το κάθε κεφάλαιο. Είναι οι παράμετροι που κατευθύνουν την αντίληψη μας για το κρίσιμο θέμα των ακριτικών Ελληνικών κοινοτήτων της Βορείας Ηπείρου.
Τον Δεκ. 2023 δημοσιεύσαμε μια αρχική τοποθέτηση σε παρόμοιους άξονες (στις Σημειώσεις, πιό κάτω, [1]), μα το παρόν κείμενο είναι αρκετά πιο ολοκληρωμένο.
- Ενδο~Μήδεια /
Cyprus IndyMedia
και
Φιλική Εταιρεία Κύπρου


Το Μεγάλο Τόξο


Κρίνουμε πως το θέμα της Βορείας Ηπείρου - όπως και όλων των ακριτικών περιοχών του Ελληνισμού - πρέπει να εξετάζεται πάντα μέσα από το πρίσμα του Μεγάλου Ακριτικού Τόξου που περιλαμβάνει την Μακεδονία, Βόρεια Ήπειρο, Θράκη, Αιγαίο, Καστελόρριζο και Κύπρο.

Οι εξελίξεις σε κάθε μια από αυτές τις περιοχές επιδρούν και σε όλες τις άλλες - καθώς και στον κεντρικό κορμό της ελλαδικής επικράτειας - και είναι αδιανόητο να τις βλέπουμε μόνο σε στεγανά διαμερίσματα ως "ξεχωριστά θέματα". Είναι ενιαία.

Το Μεγάλο Ακρτικό Τόξο βέβαια έχει τον αντίποδα του, στην ύπαρξη, λειτουργία και δυσλειτουργία του Αθηναϊκού κράτους, που διαχρονικά διατελεί στην παραίσθηση πως τάχα θα ευημερήσει μόνο αν εγκαταλείψει ή και αποκόψει τα άκρα του!

Η Βόρεια Ήπειρος ιδωμένη μέσα από το σύμπλεγμα που συνθέτουν οι περιοχές του Μεγάλου Ακριτικού Τόξου και ο κυρίος κορμός της ελλαδικής επικράτειας υπό την εξουσία του Αθηναϊκού κράτους. κατέχει στοιχεία πολύ παρόμοια με:
ο- τις κοινότητες εγκλωβισμένων Ελλήνων στην Καρπασία της Κύπρου που βρίσκονται υπό κατοχή από το 1974 απευθείας από την Τουρκία,
ο- την Ελληνική Κύπρο που βρίσκεται ταυτόχρονα υπό κατοχή από πολιτικοστρατιωτικές και οικονομικές δυνάμεις της Τουρκίας, του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ), των ΗΠΑ /ΝΑΤΟ, και της ΕΕ.
ο- την Βόρεια Ιρλανδία, που βρίσκεται υπό κατοχή από το αγγλικό Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο Ιρλανδικός λαός που ζεί υπό κατοχή στη Βόρεια Ιρλανδία θεωρεί αυταπόδεικτο το ότι τα όσα συμβαίνουν στον κυρίως κορμό της "ελεύθερης" Ιρλανδίας καθώς και εντός του Ηνωμένου Βασιλείου - όπως και σε κάθε άλλη χώρα που βρίσκεται κατεχόμενη από το Η.Β. - επιδρούν άμεσα στις συνθήκες υποδούλωσης και στους παράγοντες που καθορίζουν τον απελευθερωτικό αγώνα.


Αυτός ο τρόπος σκέψης είναι απαραίτητος, και ισχύει για όλες τις δικές μας κατεχόμενες κοινότητες.

Αποτυχία ή και προδοσία από τους θεσμούς

Τόσον η Βόρεια Ήπειρος όσο και η Κύπρος βρίσκονται διαχρονικά υπό την ηγεμονία των επικρατούντων τοπικών, ακριτικών και πανελλήνιων θεσμών που κυρίως αναλύονται σε Κράτος, Κεφάλαιο, Κόμματα, και Κλήρο (τα "Τέσσερα Κάππα" του Ελληνισμού).

Επί του παρόντος, η εξουσία βρίσκεται στα χέρια των Τεσσάρων Κάππα: τόσο στις τοπικές μας κοινότητες σε Βόρεια Ήπειρο και Κύπρο, όσο και στην ελλαδική επικράτεια, αυτοί είναι οι θεσμοί που καθορίζουν την μοίρα μας.

Στον βαθμό που οι θεσμοί αποτυγχάνουν, αμελούν, ή και αρνούνται να πράξουν το εθνικώς ορθό, δηλαδή το να συμβάλουν στην προστασία, επιβίωση και απελευθέρωση των ακριτικών κοινοτήτων, δημιουργείται πολιτικό κενό: αυτό το κενό μπορεί να συμπληρωθεί μόνο από τον ίδιο τον ενεργοποιημένο, κινητοποιημένο αυτο-οργανωμένο λαό. Ο οποίος λαός, ανάλογα με τις συνθήκες και περιστάσεις βρίσκεται κάθε τόσο ενώπιον της ιστορικής του ευθύνης: να δημιουργήσει ο ίδιος δικούς του νέους θεσμούς που θα επωμιστούν την προστασία, επιβίωση και απελευθέρωση του.

Ελληνική Ταυτότητα

Η Ελληνική Ταυτότητα των ατόμων, κοινοτήτων, οργανώσεων, και θεσμών μας σε έκαστη από τις ακριτικές περιοχές του Μεγάλου Τόξου καθώς και μέσα στην ίδια την ελλαδική επικράτεια  είναι το πιο καθοριστικό ζήτημα - και κρίσιμο για μας σε Βόρεια Ήπειρο και Κύπρο: είναι ο πυρήνας και η καρδιά του προβλήματος, το εκ των ουκ άνευ• η Ελληνική Ταυτότητα είναι ο μόνος λόγος που υφιστάμεθα κατοχή και εθνοκάθαρση, είναι ο μόνος λόγος για τον οποίο έχουμε ανάγκη προστασίας, επιβίωσης και απελευθέρωσης. Χωρίς την Ελληνική Ταυτότητα ουδείς από τους αγώνες μας έχει νόημα, κανένα από τα αιτήματα μας δεν έχει περιεχόμενο.

Εκ πρώτης όψεως το να αυτοκαθορίζεσαι ως Έλληνας αφορά τις Ρίζες. Όπως είπε και μια ομιλήτρια κατά την διάρκεια της Ειρηνικής Εξέγερσης των  Αγανακτισμένων το 2011 έξω από το Προεδρικό Μέγαρο στη Λευκωσία: "Αν δεν έχεις ρίζες, αυτόματα μετατρέπεσαι σε καυσόξυλο".

Αλλά στην ουσία του το θέμα αυτοκαθαρισμού των ατόμων και κοινοτήτων είναι το ερώτημα "τι μας ορίζει ως Έλληνες;" Στο ιστορικό μας παρελθόν, αλλά και στην "μεταμοντέρνα" εποχή που διανύουμε έχουν δοθεί πολλές απαντήσεις. Αλλά... ΟΥΤΕ τα γονίδια, ΟΥΤΕ η καταγωγή, ΟΥΤΕ το θρήσκευμα, ΟΥΤΕ η υπηκοότητα καθορίζουν την Ελληνική εθνική ταυτότητα όσο κι' αν ξεσχίζονται οι ψευδοπατριώτες, ψευδοεθνικόφρονες, ψευδοδεξιοί και ψευδοαριστεροί γύρω και μέσα από την αγωνιώδη αυτή μάχη εθνικού αυτοκαθορισμού. Η μόνη απάντηση που έχει νόημα είναι ο Ελληνικός Λόγος και η Ελληνική Παιδεία - όπως την όρισε ο Ισοκράτης το 400πΧ. [2].

Στον βαθμό που ο Ελληνικός Λόγος και η Ελληνική Παιδεία παραμένουν ζωντανά βιώματα, το κάθε άτομο και κοινότητα που μετέχει σε αυτά βιώνει ελληνικότητα.

Με άλλα λόγια ο αγώνας για προστασία, επιβίωση και απελευθέρωση είναι αδιάρρηκτα συνυφασμένος με την προστασία και διαφύλαξη του Ελληνικού Λόγου και Παιδείας. 

Δυστυχώς όμως τα συμφέροντα που είναι ενσωματωμένα μες τους θεσμούς - τα Τέσσερα Κάππα της εξουσίας - είτε τελούν σε άγνοια, αμέλεια, παράλειψη, και παράβαση καθήκοντος ως προς τον Ελληνικό Λόγο και Παιδεία, είτε στρατεύονται επί σκοπώ προς διαστρέβλωση και παραχάραξη τους. Και μόνο μια ανάγνωση της άθλιας "γλώσσας" που χρησιμοποιούν οι δημοσιογράφοι του κατεστημένου και καθεστωτικού Τύπου επιβεβαιώνει την θέση μας.

Το αντίδοτο είναι η γνήσια και αυθεντική Ελληνική Παιδεία και ο Ελληνικός Λόγος. Ό,τι περνά από το χέρι μας για να διατηρήσουμε ζωντανό το βίωμα του Λόγου, και να διαφυλάξουμε τον πνευματικό και ηθικό θησαυρό της Ελληνικής Παιδείας, έχει άμεση επίδραση στις συνθήκες επιβίωσης και απελευθέρωσης μας.

Το τετραεπίπεδο σχήμα ανάλυσης

Υιοθετούμε το σχήμα θεώρησης που ανέλυσε ο Γιώργος Κυριακού σ' ένα μη-δημοσιευμένο του κείμενο (φέρει τίτλο "Εσωτερικά Κείμενα"), όπου κατατίθεται μια ιεράρχηση των παραγόντων που καθορίζουν την κατάσταση που βιώνει ο Ελληνισμός της Βορείας Ηπείρου:

Σε πρώτο επίπεδο αναγνωρίζεται η καταστροφική επίδραση που έχουν οι Διεθνείς και Περιφερειακές δυνάμεις, κυρίως οι δυνάμεις της Δύσης, ΗΠΑ/ΝΑΤΟ, ΗΒ, ΕΕ, Τουρκία. Βεβαίως, όπως και σε κάθε στοιχείο της φύσης και της πολιτικής ζωής, η επίδραση αυτών των δυνάμεων δεν είναι ούτε μονολιθική ούτε αμετάβλητη. Κατά καιρούς και περιστάσεις προκύπτουν αντιστροφές συμφερόντων, εσωτερικές διαμάχες, ανταγωνισμοί και σπασμωδικές, μη-γραμμικές εξελίξεις που ανοίγουν διαδρόμους για τους καταπιεσμένους λαούς και κοινότητες ώστε να πραγματωθούν πιο ουσιαστικές ή και αποτελεσματικές
διεκδικήσεις από τους καταπιεσμένους λαούς.

Σε δεύτερο επίπεδο αναγνωρίζονται οι ευθύνες του Αλβανικού κράτους, του οποίου οι πράξεις και αμέλειες συνθέτουν άμεσα την γενοκτονική πολιτική εθνοκάθαρσης που υπόκεινται οι ΒορειοΗπειρώτες.

Στο τρίτο επίπεδο έχουμε τις πράξεις, απραξίες, αμέλειες και εγκλήματα της ελλαδικής αλήτ /ελίτ που κατέχει την εξουσία και το Αθηναϊκό κράτος στα χέρια της, εντός της ελλαδικής επικράτειας.

Στο τέταρτο επίπεδο - και το πιο άμεσο, βιωματικά - βρίσκεται η ίδια η κοινότητα στην Βόρεια Ήπειρο. Εκεί είναι που με την αυτο-οργάνωση, την διαφύλαξη του Ελληνικού Λόγου, και με δραστηριότητες πολιτικής, πολιτιστικής, και κοινωνικής αλληλεπίδρασης ανάδρασης με τα τρία προηγούμενα επίπεδα, προκύπτουν οι δυνατότητες για αλλαγή πορείας.

Μη-παρεμβατική στάση στα εσωτερικά της κοινότητας / Υποστήριξη πρωτοβουλιών

Υιοθετούμε επίσης την τοποθέτηση που αρθρώθηκε από τον Γιώργο Κυριακού όσο και από άλλους συναγωνιστές, ως στάση ΜΗ-παρέμβασης στα εσωτερικά της κοινότητας ΒορειοΗπειρωτών.

Οι ίδιοι οι άνθρωποι γνωρίζουν καλύτερα - εμάς δεν μας πέφτει λόγος. Ο πολιτικός, πολιτιστικός και κοινωνικός αυτοπροσδιορισμός και αυτο-οργάνωση των κοινοτήτων στην Βόρεια Ήπειρο είναι εσωτερικό θέμα και πιστεύουμε πως η μόνη έντιμη στάση αλληλεγγύης είναι η ΜΗ-παρέμβαση.

Το ίδιο άλλωστε έθεσε και ενσωμάτωσε σε θεωρία και πράξη η επαναστατική οργάνωση με το όνομα
Weather Underground που έδρασε εκτενώς στις ΗΠΑ κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 1970. Η προσέγγιση αυτή εκδόθηκε το 1974 σε βιβλίο με τίτλο
"
Prairie Fire: The Politics of Revolutionary Anti-Imperialism",
όπου αρθρώνεται καθαρά το ότι καθήκον των αλληλέγγυων συντρόφων είναι να υποστηρίζουν τις απελευθερωτικές πρωτοβουλίες των καταπιεσμένων λαών αλλά να ΜΗΝ εμπλέκονται στα εσωτερικά τους ζητήματα. Αυτά, μόνο οι ίδιοι οι λαοί και κοινότητες μπορούν να τα διευθετήσουν. Η Αυτονομία και Αυτοδιάθεση είναι πολύτιμες αξίες.

Κινηματικές Λύσεις

Όσα δεν μπορούν, δεν θέλουν, ή και εχθρεύονται να κάμουν οι θεσμοί των Τεσσάρων Κάππα (Κεφάλαιο, Κράτος, Κλήρος και Κόμματα) πρέπει να τα υλοποιήσει ο ίδιος ο λαός.


Η προσέγγιση αυτή είναι εφαρμόσιμη παντού, τόσον στην κάθε μια από τις ακριτικές κοινότητες όπως την Βόρεια Ήπειρο, τα νησιά του Αιγαίου, και την Κύπρο, όσο και μέσα στην ίδια την ελλαδική επικράτεια, σε πόλεις και στην ύπαιθρο. Με αυτές τις μεθόδους οι αλληλέγγυες κοινότητες και οργανώσεις μπορούν να κλιμακώσουν την αποτελεσματικότητα τους και να  ωφεληθούν απευθείας από αυτές.

Αρχής γενομένης από την ίδια την κάθε κοινότητα.

Το ζητούμενο είναι να δημιουργηθούν θεσμοί αυτο-οργάνωσης. Κύριο πεδίο εφαρμογών - και το πιο εύκολο - είναι η δημιουργία θεσμών της εναλλακτικής οικονομίας, ήτοι συνεργατισμούς παραγωγών, συνεργατισμούς καταναλωτών, διεύρυνση της ανταλλαγής προϊόντων, εμπορευμάτων και υπηρεσιών που παρακάμπτουν το χρήμα, εθελοντικές εργασίες, εθελοντικές δωρεές, εταιρείες που ανήκουν στους εργαζόμενους, συνεργατισμούς κοινοκτημοσύνης, και κοινόβια.

Ασχέτως του αν "πιστεύουν" σε αυτά οι άνθρωποι ή όχι, σε περιόδους οικονομικής ταλαιπωρίας οι άνθρωποι έχουν αντικειμενική ανάγκη για συνεργασία και εξοικονόμηση πόρων, και εξαγκάζονται σε σμίκρυνση εξόδων και αλληλοϋποστήριξη. Οι πιο πάνω μορφές αυτο-οργάνωσης παρέχουν τέτοιες δυνατότητες.

Απαραίτητο στοιχείο που καθιστά αυτούς τους θεσμούς ως λαϊκούς και κοινοτικούς είναι η αμεσοδημοκρατική αυτοδιοίκηση. Δηλαδή διαδιασίες ελεύθερου διαλόγου μεταξύ ίσων μελών, η ανεύρεση σύγκλισης και λήψη αποφάσεων με βάση την ομοφωνία, απόρριψη της απόλυτης πλειοψηφίας (του περίφημου 51%) - και όπου προκύπτει κάποιο φαινομενικά ανυπέρβλητο εμπόδιο, αντικατάσταση του 51% με υψηλές πλειοψηφίες όπως πχ. 80%.

Επιβίωση - Απελευθέρωση

Έχουμε δημοσιεύσει πολλά για τα θέματα που αφορούν την Εναλλακτική Οικονομία. Άπτονται συγκεκριμένων εφαρμογών, αλλά και γενικευμένης θεωρητικής αντίληψης για την Οικονομία. Παραθέτουμε πρόσβαση σε αυτά στις Σημειώσεις [3].

Πολλές φορές οι άνθρωποι δυσκολεύονται να αντιληφθούν ότι ακόμη και απλές πράξεις είναι σπουδαίες, όπως για παράδειγμα το ότι η ανταλλαγή προϊόντων και υπηρεσιών, ή η δημιουργία ενός μουσικού σχήματος (συγκροτήματος), η από κοινού αγορά ενός υπολογιστή ή τρακτέρ για την κοινή χρήση μιας μικρής κοινότητας αγροτών μπορούν να αποτελέσουν τεράστια κινηματικά θεμέλια για την επιβίωση και μελλοντική απελευθέρωση του λαού μας.

"Κλέβουμε" εδώ και αναδημοσιεύουμε κάποιες ιδέες από ένα κείμενο του Γιώργου Κυριακού που έχει υπότιλο: "Η κυπριακή εναλλακτική: Δημοκρατική Ομοσπονδία Μικτών Περιφερειών Κύπρου", οι οποίες έχουν αξία για κάθε αγωνιζόμενη κοινότητα, και που ζωγραφίζουν καλύτερα τις προτάσεις που παραθέσαμε πιο πάνω. Πιστεύουμαι πως ισχύουν σε μεγάλο βαθμό τόσο για την Κύπρο όσο και για την Βόρεια Ήπειρο [4].
 
Ο Γιώργος Κ. αναφέρεται σε Αυτόνομα Συμβούλια ως κοινωνικές οντότητες-κλειδιά σε αυτή την κινηματική διαδιασία. Η άποψη μας είναι πως σε ό,τι αφορά τέτοια κοινοτικά συμβούλια, είναι απαραίτητο να υπάρχουν και ξεχωριστά (δηλαδή που ανήκουν μόνο σε ένα είδος κοινότητας), και μεικτά (πολυκοινοτικά), που να λειτουργούν σε συνεργασία μαζί και παράλληλα. Γράφει υπέρ της:
"...δημιουργίας διεθνικών και διαθρησκευτικών συμβουλίων στην κατεύθυνση της ριζοσπαστικοποίησης και της οικουμενικότητας των εθνικών και θρησκευτικών ιδεών. Το πρωταρχικό υλικό των εθνικών ταυτοτήτων και των θρησκευτικών πίστεων σε μια τάση εκσυγχρονισμού και συμπόρευσης οφείλει να αναδυθεί στην επιφάνεια σε μια εποχή που η μισαλλοδοξία και το ίδιον συμφέρον προβλέπει πολέμους. "

Αναγκαία χαρακτηριστικά των Συμβουλίων είναι η Αυτονομία, η κοινοτική χειραφέτηση, και η οριζόντια διοργάνωση (όσον το δυνατόν λιγότερες ιεραρχίες). Επιπλέον, υπάρχει τεράστια ανάγκη υπέρβασης του διχαστικού και παραπλανητικού δίπολου "δεξιάς" και "αριστεράς"• ζούμε σε μια εποχή όπου ούτε η "αριστερόζ" ψευδο-αριστερά αντιπροσωπεύει τον λαό μας, ούτε και "αδέξια δεξιά".

Ο Γιώργος Κ. συνιστά την δημιουργία τοπικών συνδικάτων:

"...ο αγώνας για τη μετατροπή των κλαδικών συντεχνιών σε τοπικά πολυκλαδικά «συνδικάτα ζωής» μπορεί να παίξει το ρόλο της ένωσης και του τοπικού δημοκρατικού συντονισμού των καταπιεσμένων εργαζομένων, μικροεπαγγελματιών-αυτοαπασχολούμενων, υπαλλήλων, συνταξιούχων, αλιέων, γεωργών, κτηνοτρόφων κλπ. ντόπιων και ξένων."
"...Η ομοσπονδιοποίησή τους θα μπορούσε να καταστεί η κοινότητα των κοινοτήτων. Η κοινή πορεία διεκδίκησης του κοινού αυτονόητου δικαιώματος στην επιβίωση και της κοινής αναζήτησης στο περιεχόμενο της εργασίας, της ωφέλειας του παραγόμενου προϊόντος ή υπηρεσίας, της αλληλοβοήθειας και αλληλεγγύης μπορεί να προκύψει από ένα νέο κοινοτισμό."


Συστήνει:

"...δημοκρατικά συμβούλια για την παραγωγή", "...νέες «πιστωτικές» δυνατότητες μεταξύ αλληλέγγυων," "...δημιουργία παραγωγικών-καταναλωτικών δικτύων".

Εισηγείται ότι οι:

"...συλλογικότητες ή άνθρωποι-σύνδεσμοι μπορούν να δημιουργούν κατά τόπους συμβούλια με βάση τις προτεραιότητες της περιοχής τους".
"...Η στροφή στην παραγωγική οικονομία και η δημιουργία τοπικών παραγωγικών δικτύων, η διαχείριση του νερού, η δημιουργία πολιτιστικών εστιών, η χρήση των κοινοτικών γαιών, η εκπαίδευση, η υγεία, η οικολογία, ένας άλλος τουρισμός, κλπ. είναι καίριες αφορμές και αιτίες δημιουργίας τοπικών αυτόνομων συμβουλίων."

Όλες αυτές οι Αυτόνομες εναλλακτικές ή και ριζοσπαστικές οντότητες μπορούν να δημιουργηθούν απευθείας από τον λαό και να κτίσουν διάφορες μορφές κοινοτικής αυτάρκειας και αυτοδιοίκησης: σ' ένα κλίμα όπως το παρόν, όπου η κοινωνία καταρρέει και οι κυρίαρχες δυνάμεις (κεφάλαιο, κράτος, κλήρος, και κόμματα) αδυνατούν ή αρνούνται να πράξουν το ορθό, τότε η δημιουργία και λειτουργία τους καθίσταται αναγκαίος πυλώνας για την επιβίωση και απελευθέρωση των κοινοτήτων.

"Η θεματική και η γενική δικτύωσή τους", γράφει ο Γιώργος Κ. "με κατεύθυνση την ομοσπονδιοποίηση είναι βασικός παράγοντας προώθησης της πολιτικής των πολιτών με στόχο την υπέρβαση της κυριαρχίας του κράτους και του κεφαλαίου."

Και προσθέτουμε ότι αυτές οι οντότητες μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για οτιδήποτε χρειαστεί μελλοντικά να πράξει ο αυτο-οργανωμένος λαός: εκλογικές εκστρατείες, κινητοποιήσεις, ή και όποιες άλλες μορφές απελευθερωτικής πάλης επιβάλουν οι συνθήκες, με κάθε μέσο.

1η Απριλίου, 2024

Σόλων Αντάρτης
και Πέτρος Ευδόκας,
εκ μέρους των συσπειρώσεων γύρω από την
Φιλική Εταιρεία Κύπρου
,
filiki.etaireia.org
και
Ενδο~Μήδεια
/
Cyprus IndyMedia, cyprusindymedia.blogspot.com

* Κατατέθηκε στη Διαβούλευση και κυκλοφόρησε ως φυλλάδιο.


Σημειώσεις


[1].
Κύπρος και Βόρεια Ήπειρος
http://cyprusindymedia.blogspot.com/2023/12/blog-post.html

[2].
Τι έστι Έλλην;
http://cyprusindymedia.blogspot.com/2022/08/blog-post_19.html

[3].
Ποιά είναι τα αιτήματα του Κινήματος σε ό,τι αφορά την Οικονομία;
http://cyprusindymedia.blogspot.com/2018/12/blog-post_64.html

[4].
Η κυπριακή εναλλακτική-πολεμική κατά της ΔΔΟ και της “κινηματικής” της ουράς
tinyurl.com/antidizwniki-polemiki